In Europa werden 188.963 Mercedes personenauto’s en bestelwagens verkocht, dat is 16 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Op de Duitse thuismarkt bleef de schade nog redelijk beperkt tot een kleine negen procent. In China daalde de afzet met een goede 20 procent naar 138.960 exemplaren, terwijl Mercedes in de Verenigde Staten met 67.746 auto’s een kleine vijf procent minder verkocht. 

Britta Seeger, in de Raad van Bestuur van Daimler verantwoordelijk voor marketing en sales: ‘’We hebben samen met onze retailpartners in de wereld de online activiteiten verder opgevoerd. We hebben onze doelstellingen niet uit het oog verloren en blijven werken aan onze toekomstplanning en strategische projecten, zodat we na de crisis snel de draad weer op kunnen pakken.’’ Seeger wijst er daarbij op dat in China en Zuid-Korea alle dealers weer open zijn: ‘’We zien daar een forse toename van de vraag. Dat geeft ons vertrouwen.’’

Gevolgen coronacrisis

Marcus Breitschwerdt, die leiding geeft aan Mercedes-Benz Vans, voegt daar aan toe: ‘’Het jaar 2020 is uitstekend begonnen en we konden vooral in januari veel meer van onze kernmodellen verkopen. De gevolgen van de coronacrisis hebben de verkoop in maart al ernstig verzwakt en daarom hebben we niet de geplande aantallen kunnen halen. Desalniettemin hebben we een goed resultaat neergezet, met name in Duitsland. De feedback van onze klanten is goed en we zien nu ook welke bijdrage onze producten kunnen leveren aan het dagelijks leven, zoals ambulances, politiewagens of voor besteldiensten en ambachtslieden.’’  

Verbazing

In Duitse financiële kringen is verder met verbazing gereageerd op een door Daimler aangekondigde herstructurering van de financiële activiteiten. De pas vorig jaar aangetreden financieel directeur Harald Wilhelm heeft aangekondigd dat hij de financiële tak van de Daimler-holding wil fuseren met die van Mercedes-Benz personenauto’s. Dat moet leiden tot schaalvoordelen en een betere efficiëntie, denkt Wilhelm. Zijn bericht zorgt voor veel onrust onder de meer dan 6.000 betrokken werknemers die toch al onder zware druk staan vanwege de coronacrisis en de lopende fabriekssluitingen. ‘’De timing is hoogst ongelukkig,’’ zegt één van hen dan ook.