‘’Het is nog te vroeg om de uiteindelijke schade te bepalen maar het aantal verzoeken tot uitstel van betaling of cancellen van de lening neemt snel toe,’’ aldus de Britse Finance and Leasing Association. In Groot-Brittannië worden tegenwoordig negen van de tien nieuw gekochte auto’s gefinancierd, meest op een Personal Contract Plan ofwel persoonlijke lening. Vorig jaar zijn in totaal 2,3 miljoen auto’s geregistreerd – een aantal wat dit jaar wel fors lager uit zal vallen -waarmee het dus ging om rond de twee miljoen nieuwe contracten. Gemiddeld moet daarvoor rond de 300 euro per maand worden betaald. 

De Britse takken van Volkswagen en Ford hebben al maatregelen aangekondigd om het terugbetalen tijdelijk te versoepelen of zelfs stop te zetten voor mensen die door de coronacrisis in de problemen komen. Zo hanteert VW  momenteel een ‘adempauze’ van twee maanden zonder boete voor te late betaling. Autobedrijven proberen daarmee vooral te voorkomen dat er een vloedgolf aan teruggegeven auto’s op de tweedehands markt zou komen, met alle gevolgen voor de occasionprijzen van dien.

Andere situatie

De Nederlandse markt voor private lease is niet te vergelijken met die in Groot-Brittannië, benadrukt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA. In Nederland wordt vooral gewerkt met full-service lease en niet met financiële lease zoals bij de Britten. Bovendien gelden voor het aangaan van dat soort contracten strikte voorwaarden waar ook scherp op wordt toegezien. In het kader van dat acceptatiebeleid wordt de financiële situatie van potentiële klanten voor een private lease altijd beoordeeld, inclusief een check bij het BKR. ‘’Wij hebben tot nu toe nog geen signalen over problemen op de markt voor private lease. Maar het is natuurlijk nog wel vroeg in de crisis,’’ aldus de VNA.