‘Nissan gaat verder inkrimpen’

Nissan, dat voor de coronacrisis al diep in de problemen zat, gaat er in een binnenkort te publiceren herstructureringsplan vanuit dat het jaarlijks hooguit vijf miljoen auto’s zal verkopen. Dat is anderhalf miljoen minder dan het huidige doel van 6,5 miljoen auto’s en zelfs drie miljoen minder dan waar voormalig CEO Carlos Ghosn ooit van droomde.

Dat zeggen een reeks internationale automedia op grond van uitgelekte documenten. Nissan wordt momenteel niet alleen in Europa en de VS maar nu ook in thuisland Japan getroffen door de coronacrisis. De regering in Tokyo heeft de noodtoestand afgekondigd waardoor vrijwel alle autofabrieken noodgedwongen stilliggen. Maar daarvoor al was Nissan bezig met een ingrijpende sanering die 10.000 banen gaat kosten. Door de verdere krimp kunnen er nog eens duizenden bij komen. Nissan zal de nieuwe plannen in mei bekend maken.

Realistischer

Die vijf miljoen is ook realistischer als gekeken wordt naar de productiecijfers van vandaag de dag. Nissan heeft in de periode 1 april 2019 tot eind februari dit jaar wereldwijd 4.320.000 voertuigen gebouwd, dat is ruim twaalf procent minder dan een jaar eerder. Daar moeten dan nog een kleine 85.500 vrachtwagens van worden afgetrokken. Omdat het lopende boekjaar tot eind maart liep, komt er nog maar één maand productie bij. De conclusie is dus duidelijk dat zeker in het boekjaar 2019/2020 de vijf miljoen bij lange na niet is gehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Nissan gaat verder inkrimpen’ - Automobielmanagement.nl

‘Nissan gaat verder inkrimpen’

Nissan, dat voor de coronacrisis al diep in de problemen zat, gaat er in een binnenkort te publiceren herstructureringsplan vanuit dat het jaarlijks hooguit vijf miljoen auto’s zal verkopen. Dat is anderhalf miljoen minder dan het huidige doel van 6,5 miljoen auto’s en zelfs drie miljoen minder dan waar voormalig CEO Carlos Ghosn ooit van droomde.

Dat zeggen een reeks internationale automedia op grond van uitgelekte documenten. Nissan wordt momenteel niet alleen in Europa en de VS maar nu ook in thuisland Japan getroffen door de coronacrisis. De regering in Tokyo heeft de noodtoestand afgekondigd waardoor vrijwel alle autofabrieken noodgedwongen stilliggen. Maar daarvoor al was Nissan bezig met een ingrijpende sanering die 10.000 banen gaat kosten. Door de verdere krimp kunnen er nog eens duizenden bij komen. Nissan zal de nieuwe plannen in mei bekend maken.

Realistischer

Die vijf miljoen is ook realistischer als gekeken wordt naar de productiecijfers van vandaag de dag. Nissan heeft in de periode 1 april 2019 tot eind februari dit jaar wereldwijd 4.320.000 voertuigen gebouwd, dat is ruim twaalf procent minder dan een jaar eerder. Daar moeten dan nog een kleine 85.500 vrachtwagens van worden afgetrokken. Omdat het lopende boekjaar tot eind maart liep, komt er nog maar één maand productie bij. De conclusie is dus duidelijk dat zeker in het boekjaar 2019/2020 de vijf miljoen bij lange na niet is gehaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding