Daimler wil volgende week, 20 april, in een aantal fabrieken in Duitsland de lopende banden weer op gang brengen. Dat zou dan moeten gebeuren in de autofabrieken in Sindelfingen en Bremen, in alle fabrieken waar bestelwagens worden gebouwd en bij de Duitse motorenfabrieken. Daimler laat verreweg de meeste werknemers echter tot zeker eind april in de regelingen voor arbeidstijdverkorting.

Renault

Renault denkt twee fabrieken in Spanje, die in Sevilla en Valladolid, weer op te starten. Het zou de bedoeling zijn dat er wordt begonnen met één dienst, aldus de voorzitter van Renault in Spanje. De regering in Madrid heeft dit weekend meegedeeld dat arbeiders in niet-essentiële sectoren weer op een gecontroleerde manier aan het werk kunnen gaan. Renault maakt in Spanje vooral auto’s die bestemd zijn voor de export naar buiten Europa. Renault kondigde in maart aan alle Europese fabrieken te sluiten in verband met de uitbraak van het coronavirus. In Frankrijk blijven de vestigingen van Renault en alle andere autofabrikanten voorlopig nog een paar weken dicht.

VW Components

Verder gaat Volkswagen deze week de productie in een aantal Duitse fabrieken waar onderdelen worden gefabriceerd opvoeren. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat de weer op volle toeren draaiende fabrieken in China op tijd voldoende onderdelen geleverd krijgen. Uit een mededeling van Volkswagen blijkt overigens dat de vestigingen van VW Components in Duitsland in tegenstelling tot de autofabrieken de afgelopen weken gewoon hebben doorgedraaid.

Gezondheid

VW houdt de meeste andere vestigingen echter voorlopig nog dicht, zo is eind vorige week afgesproken tijdens overleg met de vakbonden. “Bij het weer op gang brengen van onze fabrieken gaat gezondheid boven snelheid. Tot nu toe is alleen besloten dat enkele eenheden van Components, die in zekere mate hebben doorgewerkt, hun activiteiten zullen uitbreiden. Dat betreft rond de 1.700 werknemers in Brunswick, Kassel, Salzgitter, Chemnitz en Hannover. Los van deze operaties blijft de productie bij de componenten en voertuigenfabrieken geschorst.” Volkswagen is nu samen met de Ondernemingsraad alle werkprocessen aan het analyseren om te bepalen waar welke maatregelen nodig zijn om de voorgeschreven afstand van anderhalve meter en andere coronabeperkingen op de voorgeschreven wijze toe te kunnen passen.

1,5 miljoen

Door het massaal stopzetten van de autofabrieken zijn er tot nu toe in Europa bijna 1,5 miljoen voertuigen minder gebouwd dan normaal in deze maanden, aldus de Europese autokoepel Acea in Brussel. Een week geleden stond de teller van Acea nog op 1,2 miljoen. Het aantal niet-gebouwde auto’s zal de komende weken ongetwijfeld sterk toenemen, aldus de Brusselse organisatie. Door de fabriekssluitingen zijn zeker 1,14 miljoen mensen tijdelijk de WW ingestuurd of anderszins op non-actief gesteld. Daar zijn de werknemers van de toeleverende industrie echter niet in meegeteld.