Crisis kost Belgische autosector 3,7 miljard per week

De coronacrisis en de strikte maatregelen die de overheid heeft uitgevaardigd kosten de Belgische autosector een verlies van 3,7 miljard euro per week. Dat bedrag bestaat uit gemiste verkopen, onderhoud en reparaties van personenwagens, bedrijfswagen en banden.

Dat heeft de studiedienst van branche-organisatie TRAXIO berekend. In Belgie geldt een complete lockdown waardoor ook alle autobedrijven gesloten zijn. Zij mogen alleen nog urgente reparaties uitvoeren aan auto’s van zorgpersoneel of voertuigen van de hulpdiensten. Als de maatregelen aanhouden tot 3 mei 2020, zoals momenteel de bedoeling is, dan loopt het totale verlies volgens TRAXIO op tot 34 miljard euro ofwel 20 procent van de totale jaaromzet van de sector.

Die jaaromzet zal dan dalen tot 138 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019. Blijven de maatregelen van kracht tot 31 mei, dan loopt het totale verlies op tot zelfs 47 miljard ofwel 27 % van de totale jaaromzet van de sector. De jaaromzet zal in dit scenario dalen tot 126 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019.

Herval

TRAXIO houdt rekening met een scenario waarin de activiteiten na 3 of 31 mei weer geleidelijk hervat kunnen worden. De mogelijkheid bestaat dat zich dan een tijdelijke piek van activiteit voordoet (verkoop en naverkoop) zoals levering van wagens die in stock zijn, hervatting onderhoud en herstellingen, levering van onderdelen, bandenwissels en dergelijke.

Daarna doet zich echter weer een herval voor door een daling van de verkoop, voornamelijk aan bedrijven en zelfstandigen, een daling van het aantal geleverde nieuwe voertuigen omdat de autofabrieken een tijdlang gesloten zijn geweest, daling van de prijzen van occasions door een zeer hoge stock die gefinancierd moet zijn en daling van het onderhoud en herstellingen (voornamelijk door het lagere aantal afgelegde kilometers tijdens de quarantaineperiode). Uiteindelijk kan sprake zijn van een stabilisering van de omzet – op een lager niveau dan voorheen.

Stormloop

‘’De 10.000 bedrijven en 100.000 werknemers in de autosector worden extreem getroffen door de coronacrisis,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Door de maatregelen die werden genomen in de strijd tegen het coronavirus liggen verkoop en onderhoud bijna volledig lam. Om te vermijden dat vele bedrijven over kop gaan én om een potentieel onveilige stormloop na de quarantaineperiode te vermijden, vraagt TRAXIO dat de auto-, motor-, fiets-, banden- en carwashsectoren hun activiteiten vanaf 19 april 2020 gradueel mogen hernemen, met strikt respect voor hygiëne en gezondheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Crisis kost Belgische autosector 3,7 miljard per week - Automobielmanagement.nl

Crisis kost Belgische autosector 3,7 miljard per week

De coronacrisis en de strikte maatregelen die de overheid heeft uitgevaardigd kosten de Belgische autosector een verlies van 3,7 miljard euro per week. Dat bedrag bestaat uit gemiste verkopen, onderhoud en reparaties van personenwagens, bedrijfswagen en banden.

Dat heeft de studiedienst van branche-organisatie TRAXIO berekend. In Belgie geldt een complete lockdown waardoor ook alle autobedrijven gesloten zijn. Zij mogen alleen nog urgente reparaties uitvoeren aan auto’s van zorgpersoneel of voertuigen van de hulpdiensten. Als de maatregelen aanhouden tot 3 mei 2020, zoals momenteel de bedoeling is, dan loopt het totale verlies volgens TRAXIO op tot 34 miljard euro ofwel 20 procent van de totale jaaromzet van de sector.

Die jaaromzet zal dan dalen tot 138 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019. Blijven de maatregelen van kracht tot 31 mei, dan loopt het totale verlies op tot zelfs 47 miljard ofwel 27 % van de totale jaaromzet van de sector. De jaaromzet zal in dit scenario dalen tot 126 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019.

Herval

TRAXIO houdt rekening met een scenario waarin de activiteiten na 3 of 31 mei weer geleidelijk hervat kunnen worden. De mogelijkheid bestaat dat zich dan een tijdelijke piek van activiteit voordoet (verkoop en naverkoop) zoals levering van wagens die in stock zijn, hervatting onderhoud en herstellingen, levering van onderdelen, bandenwissels en dergelijke.

Daarna doet zich echter weer een herval voor door een daling van de verkoop, voornamelijk aan bedrijven en zelfstandigen, een daling van het aantal geleverde nieuwe voertuigen omdat de autofabrieken een tijdlang gesloten zijn geweest, daling van de prijzen van occasions door een zeer hoge stock die gefinancierd moet zijn en daling van het onderhoud en herstellingen (voornamelijk door het lagere aantal afgelegde kilometers tijdens de quarantaineperiode). Uiteindelijk kan sprake zijn van een stabilisering van de omzet – op een lager niveau dan voorheen.

Stormloop

‘’De 10.000 bedrijven en 100.000 werknemers in de autosector worden extreem getroffen door de coronacrisis,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Door de maatregelen die werden genomen in de strijd tegen het coronavirus liggen verkoop en onderhoud bijna volledig lam. Om te vermijden dat vele bedrijven over kop gaan én om een potentieel onveilige stormloop na de quarantaineperiode te vermijden, vraagt TRAXIO dat de auto-, motor-, fiets-, banden- en carwashsectoren hun activiteiten vanaf 19 april 2020 gradueel mogen hernemen, met strikt respect voor hygiëne en gezondheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding