“We openen een nieuw hoofdstuk in China. We gaan ons concentreren op elektrische voertuigen en kleine bestelwagens, de twee drijvende krachten voor de toekomstige schone mobiliteit, en onze relaties met Nissan ook op een efficiënter niveau brengen,’’ aldus Francois Provost die leiding geeft aan de Chinese activiteiten van Groupe Renault. 

Streep

Het Franse merk is nooit een succesnummer geweest in China. Vorig jaar verkocht Renault in dat land niet meer dan 22.000 auto’s, nog niet eens goed voor 0,1 procent marktaandeel. Het toch al in grote problemen verkerende autobedrijf heeft daarom besloten drastisch een streep te halen door een flink deel van de activiteiten in dat land.

Wat wel blijft is de EV-business in samenwerking met eGT New Energy Automotive en Jiangxi Jiangling Group Electric Vehicle en de ‘light commercial vans’ business waarbij Renault sinds eind 2017 partnert met Brilliance Jinbei Automotive. Daarnaast blijft Renault wel met Dongfeng en Nissan samenwerken op het gebied van onderdelen voor nieuwe generatie motoren, ook diesels.

Marktleider

Renault lijkt vooral veel brood te zien in die bestelwagens gezien de snelle verstedelijking, de groei van online verkopen en stedelijke transportsystemen. Vorig jaar werden er in China 3,3 miljoen van dat soort voertuigen verkocht. Renault wijst er daarbij op dat het in Europa marktleider is in de bestelwagen-markt. Partner Jinbei verkocht vorig jaar 162.000 bestelauto’s en telt volgens Renault 1,5 miljoen klanten. ‘’Met expertise en technologie van Renault moderniseert Jinbei de modellen en breidt het de reeks uit met vijf kernmodellen tot 2023.’’