Autokoepel Acea in Brussel spreekt dan ook van een dramatische val. “De beperkingen en lockdownmaatregelen werden half maart op de meeste markten van kracht. Een grote meerderheid van de Europese dealers blijft sinds die tijd dicht.’’ Alle 27 EU-landen lieten een daling zien. De grootste klap viel in Italië met een min van 85 procent gevolgd door onder meer Frankrijk met min 72 procent en Spanje met een nagenoeg even grote daling. Duitsland, de grootste automarkt in Europa, wist de schade nog te beperken tot een daling van bijna 38 procent.

Merken

Wat merken betreft verkocht de VW Groep niet meer dan 164.653 auto’s, dat is 46 procent minder dan in maart 2019. De PSA Groep, die vooral sterk is in Frankrijk en Zuid-Europa, kwam niet verder dan 68.816 exemplaren ofwel 68 procent minder. De Renault Groep toont hetzelfde plaatje met een min van 65 procent naar 55.663 nieuwverkochte auto’s. Het sterk van Italië afhankelijke Fiat Chrysler zag de afzet zelfs met 77 procent dalen naar 22.070 auto’s. Ook merken als Ford, Nissan, Mazda en Honda zaten allen op een min van 60 procent of meer. Opvallende uitzondering is Volvo dat er met 33 procent lagere verkopen redelijk goed vanaf komt wat vermoedelijk deels te danken is aan het feit dat in Zweden het openbare leven veel normaler doorloopt dan in de rest van Europa.

Nederland

De Nederlandse brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging meldden onlangs al dat de autoverkoop hier ruim 23 procent lager uitkwam op 29.496 stuks. Dit betrof grotendeels afleveringen van voertuigen die reeds waren besteld voor de invoering van de overheidsmaatregelen om het virus te bestrijden. De flinke afname kwam vooral doordat de gebruikelijke piek in registraties door dealers en importeurs aan het einde van de maand uitbleef. In Nederland zijn showrooms van autobedrijven over het algemeen nog wel gewoon open.