De eerste trend die Ipsos waarneemt is een toegenomen weerstand tegen overvolle treinen en bussen. Chinese consumenten kiezen hierdoor na de coronacrisis vaker voor het gebruik van een privé auto en juist minder vaak voor het openbaar vervoer. Belangrijkste reden hiervoor is volgens Ipsos een verminderde kans op infectie. ‘Mogelijk vermindert dit effect na verloop van tijd. Maar het geeft zeker een onderliggend gevoel weer’.

Digitalisering

‘In Nederland zien we al jaren dat het aankoopproces van auto’s steeds meer digitaal verloopt’, laat Ipsos verder weten. ‘De cijfers uit China tonen aan dat de coronacrisis dit proces verder versnelt. Digitale touchpoints als auto-apps, websites, social media en nieuws-apps worden veel meer gebruikt, terwijl de fysieke showroom minder bezocht wordt. In het aankoopproces neemt het belang toe van online aankoopprogramma’s die de mogelijkheid bieden een testrit vanaf het eigen adres te maken. (door-to-door).’

Gezondheid

De laatste trend is volgens Ipsos het belang van ‘gezondheidfeatures’ bij aankoop. ‘Consumenten in China hechten na de coronacrisis veel meer belang aan gezondheidfeatures van een auto. Dit zou een tijdelijk effect kunnen zijn, maar wel één om rekening mee te houden. Zaken als een filter op de airco tegen ziektekiemen en antibacteriële materialen worden hier genoemd. Ze lijken enigszins cultureel bepaald, maar de coronacrisis is een gamechanger waardoor dit ook in Nederland de nieuwe werkelijkheid kan worden.’

Nederland

Jeroen Barten, onderzoeksspecialist bij Ipsos: “De gevolgen van de coronacrisis op de mobiliteit in Nederland openbaren zich momenteel in de lege treinen en bussen en in de teruglopende verkopen van auto’s. De vraag is echter wat er na de crisis gaat gebeuren en wanneer de crisis echt achter de rug is. Immers, wanneer de gezondheidsaspecten onder controle zijn, zullen de economische gevolgen nog lang na-ijlen. Dit betekent veel voor de persoonlijke situaties van consumenten nu en in de toekomst. Het onderzoek in China richt zich met name op de mindset van consumenten met betrekking tot mobiliteit. Erg belangrijk natuurlijk, maar niet het complete verhaal. We zullen ook moeten kijken naar de financiële gevolgen voor huishoudens en wat dit doet met hun keuzes op het gebied van mobiliteit. Met een lager inkomen kun je immers wel een eigen auto willen rijden, maar wellicht is dit niet haalbaar. Binnenkort volgt hierover meer informatie vanuit onderzoeken die nu lopen.”