Die berekeningen komen van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). In de maand maart produceerden de Britse autofabrieken er met 78.800 stuks al bijna 40 procent minder auto’s dan in dezelfde maand vorig jaar. De Britse coronabeperkingen gingen pas halverwege maart in zodat de ‘schade’ in april nog veel hoger uit zal vallen. Wel heeft een aantal merken zoals Jaguar Land Rover, Ford en Vauxhall/Opel, meegedeeld dat ze hun fabrieken weer op willen starten. Bij grote vestigingen als die van Nissan in Sunderland is daar echter voorlopig nog geen sprake van.
Liquiditeit
De SMMT meldt dat 60 procent van alle werknemers in de brede autosector in Groot-Brittannië nu in een tijdelijke ww zitten. De organisatie waarschuwt ook dat de schade nog ver boven de tien miljard kan oplopen als de fabrieken door de coronabeperkingen voorlopig maar mondjesmaat auto’s kunnen bouwen of als de vraag meer tegenvalt dan tot nu toe is voorzien. Directeur Mike Hawes: “De Britse autosector is fundamenteel sterk maar wordt, zoals deze cijfers laten zien, op de proef gesteld zoals nooit tevoren. Elke week sluiting kost de sector en de economie miljarden. De noodmaatregelen van de regering helpen wel om veel bedrijven in leven te houden en duizenden banen te redden. Maar de liquiditeit blijft een grote zorg en dat zal erger worden als we weer op gang gaan komen.’’