Bij kleinere bestelwagens komt de daling over april uit op 80 procent naar 1.369 voertuigen terwijl er met 871 stuks ook 70 procent minder motorfietsen geregistreerd zijn.

Retail

Door de verplichte sluiting van de retail sedert medio maart lagen de verkoopactiviteiten in de automobielsector sindsdien zo goed als stil, aldus autofederatie Febiac. Ook de uitlevering van eerder bestelde en beschikbare voertuigen is niet toegestaan. Belgische autobedrijven mochten in die periode alleen service uitvoeren aan auto’s van zorgpersoneel of andere mensen in een kritisch beroep.

“Het stilleggen van deze activiteiten heeft een enorme terugval van de inschrijvingscijfers tot gevolg gehad. Het zijn bijzonder aanzienlijke dalingen die we de komende maanden niet volledig zullen kunnen opvangen, ook al zou mei synoniem moeten zijn met herstel voor de autosector.’’ Febiac wijst er daarbij op dat die branche jaarlijks meer dan 20 miljard euro opbrengt voor de staatsbegroting.

B2B

Vanaf 4 mei zijn activiteiten in het business-to-business traject weer toegestaan mits strikte voorzorgsmaatregelen worden getroffen. Vanaf volgende week mogen Belgische autobedrijven ook weer zaken doen met en voor particuliere klanten. Gezien de aanhoudende onzekerheid over Covid-19 waagt Febiac zich echter niet aan een voorspelling voor heel 2020. “Een tweede golf van de pandemie zou in het slechtste geval immers een nieuwe verplichte sluitingsperiode kunnen veroorzaken.’’ Febiac durft wel te hopen dat de autoverkopen de komende tijd fors zullen aantrekken.