De omzet daalde met 16 procent naar bijna 20,6 miljard euro. Het aantal afgeleverde auto’s kwam met 818.000 21 procent lager uit dan een jaar eerder. FCA stelt daarbij dat het volledig is voorbereid om de productie weer op gang te brengen zodra de omstandigheden dat toelaten. Een deel van de fabrieken in Italië draait inmiddels ook weer, die in de VS voorlopig nog niet. “Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we door deze crisis heen komen en er uitkomen met een goede uitgangspositie om te groeien,’’ zegt CEO Mike Manley. De onderneming heeft er de afgelopen weken alles aan gedaan om de liquiditeit op te vijzelen en had aan het eind van het kwartaal 18,6 miljard euro aan middelen beschikbaar.

Daling

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika leverden de verschillende merken van FCA in de eerste drie maanden 220.000 auto’s af, een daling met 31 procent. De omzet kwam uit op ruim 3,7 miljard, een daling met 26 procent. FCA leed in deze regio een aangepast verlies van 270 miljoen euro terwijl een jaar eerder nog 19 miljoen winst werd gemaakt. In Azië en met name China, waar de coronacrisis veel eerder in het jaar begon, daalde de afzet met de helft en werd 59 miljoen verlies geleden. Noord-Amerika redde het kwartaal voor de onderneming met een winst van 548 miljoen euro.

Fusie PSA

Manley benadrukt dat de fusie met PSA nog steeds stevig op de agenda staat: “Ondanks deze onverwachte en unieke tijden blijven FCA en Groupe PSA toegewijd aan de 50/50 fusie die een leidende wereldwijde mobiliteitsonderneming zal creëren. Samen blijven we doorgaan met de verschillende fusie werkstromen en we blijven er ook bij de transactie tegen het eind van dit jaar of begin 2021 af te ronden.’’