Verdwijnt Nissan uit Europa?

Nissan zou volgens persbureau Reuters verdwijnen van de automarkt in Europa en zich gaan concentreren op Japan, China en de Verenigde Staten. Europa wordt dan verder overgelaten aan partner Renault terwijl de andere kleinere partner Mitsubishi de rest van Azië voor haar rekening gaat nemen. Nissan ontkent de berichten.

nissan carlos ghosn

Reuters baseert de berichtgeving op het nieuwe saneringsplan dat CEO Makoto Uchida eind deze maand openbaar zal maken. Nissan deelde vorige week mee dat het over het afgelopen boekjaar naar verwachting 819 miljoen euro verlies had geleden. Kort daarvoor lekte ook uit dat het nieuwe saneringsplan uitgaat van een productie van rond de vijf miljoen auto’s per jaar, terwijl het doel tot nu toe 6,5 miljoen was. De herstructurering zou leiden tot het verlies van nog eens duizenden banen bovenop de 12.000 die Nissan eerder al heeft aangekondigd.

Barcelona

Berichten dat Nissan uit Europa weg gaat doen al geruime tijd de ronde. In februari liet zelfs de baas van Nissan Europe Gianluca de Ficchy weten dat de grote fabriek in het Engelse Sunderland door Brexit sowieso in gevaar is, maar dat ook een kleinere vestiging in Barcelona met sluiting wordt bedreigd. Nissan heeft de afgelopen maanden, ook voor de coronacrisis, de productie in die beide Europese vestigingen al drastisch teruggedraaid.

Bekommeren

Bovendien lijkt het Japanse merk zich nauwelijks meer te bekommeren om de verkopen aan Europese klanten. Vorig jaar verkocht Nissan in dit werelddeel 381.000 nieuwe auto’s, 20 procent minder dan in 2018 terwijl de Europese markt als geheel nog net één procent hoger uitkwam. Nissan was met die daling ook het slechtst-presterende middelgrote merk. Het marktaandeel is gedaald naar 2,5 procent, minder dan Hyundai, Kia of zelfs Dacia. Een bijkomend feit is ook dat Nissan’s luxemerk Infiniti vorig jaar al van de Europese markt is teruggetrokken.

Harde ingrepen

Het saneringsplan zal in ieder geval leiden tot harde ingrepen. “Dit gaat niet alleen om kostenbesparingen. We gaan onze activiteiten rationaliseren, nieuwe prioriteiten stellen en onze business herfocussen om de zaden voor de toekomst te planten,’’ aldus bronnen tegen Reuters. “Hoewel we minder geld uit willen geven, worden veel vrijkomende middelen in de kernmarkten gepompt.’’ Het verdere afronden van de plannen wordt op dit moment wel bemoeilijkt door het feit dat het hoofdkantoor van Nissan in Yokohama vanwege de coronacrisis voorlopig gesloten is.

Nissan ontkent overigens dat het uit Europa vertrekt. Sterker nog, het merk zou het Europese aanbod juist willen uitbreiden, met de nieuwe Juke als eerste wapenfeit. Daarnaast investeren de Japanners flink in de elektrificatie van het aanbod.

Verdwijnt Nissan uit Europa? - Automobielmanagement.nl

Verdwijnt Nissan uit Europa?

Nissan zou volgens persbureau Reuters verdwijnen van de automarkt in Europa en zich gaan concentreren op Japan, China en de Verenigde Staten. Europa wordt dan verder overgelaten aan partner Renault terwijl de andere kleinere partner Mitsubishi de rest van Azië voor haar rekening gaat nemen. Nissan ontkent de berichten.

nissan carlos ghosn

Reuters baseert de berichtgeving op het nieuwe saneringsplan dat CEO Makoto Uchida eind deze maand openbaar zal maken. Nissan deelde vorige week mee dat het over het afgelopen boekjaar naar verwachting 819 miljoen euro verlies had geleden. Kort daarvoor lekte ook uit dat het nieuwe saneringsplan uitgaat van een productie van rond de vijf miljoen auto’s per jaar, terwijl het doel tot nu toe 6,5 miljoen was. De herstructurering zou leiden tot het verlies van nog eens duizenden banen bovenop de 12.000 die Nissan eerder al heeft aangekondigd.

Barcelona

Berichten dat Nissan uit Europa weg gaat doen al geruime tijd de ronde. In februari liet zelfs de baas van Nissan Europe Gianluca de Ficchy weten dat de grote fabriek in het Engelse Sunderland door Brexit sowieso in gevaar is, maar dat ook een kleinere vestiging in Barcelona met sluiting wordt bedreigd. Nissan heeft de afgelopen maanden, ook voor de coronacrisis, de productie in die beide Europese vestigingen al drastisch teruggedraaid.

Bekommeren

Bovendien lijkt het Japanse merk zich nauwelijks meer te bekommeren om de verkopen aan Europese klanten. Vorig jaar verkocht Nissan in dit werelddeel 381.000 nieuwe auto’s, 20 procent minder dan in 2018 terwijl de Europese markt als geheel nog net één procent hoger uitkwam. Nissan was met die daling ook het slechtst-presterende middelgrote merk. Het marktaandeel is gedaald naar 2,5 procent, minder dan Hyundai, Kia of zelfs Dacia. Een bijkomend feit is ook dat Nissan’s luxemerk Infiniti vorig jaar al van de Europese markt is teruggetrokken.

Harde ingrepen

Het saneringsplan zal in ieder geval leiden tot harde ingrepen. “Dit gaat niet alleen om kostenbesparingen. We gaan onze activiteiten rationaliseren, nieuwe prioriteiten stellen en onze business herfocussen om de zaden voor de toekomst te planten,’’ aldus bronnen tegen Reuters. “Hoewel we minder geld uit willen geven, worden veel vrijkomende middelen in de kernmarkten gepompt.’’ Het verdere afronden van de plannen wordt op dit moment wel bemoeilijkt door het feit dat het hoofdkantoor van Nissan in Yokohama vanwege de coronacrisis voorlopig gesloten is.

Nissan ontkent overigens dat het uit Europa vertrekt. Sterker nog, het merk zou het Europese aanbod juist willen uitbreiden, met de nieuwe Juke als eerste wapenfeit. Daarnaast investeren de Japanners flink in de elektrificatie van het aanbod.