Britse importheffing voor auto’s uit Europa

De Britse regering gaat op auto’s die worden ingevoerd uit Europa een invoerheffing van tien procent leggen. Londen wil daarmee de binnenlandse autoproductie beschermen. De heffing kan nog worden voorkomen als er vóór 31 december, wanneer de overgangsperiode van Brexit afloopt, een nieuw handelsakkoord wordt gesloten. De onderhandelingen tussen Londen en Brussel daarover zijn vorige week echter volledig vastgelopen.

De Britse regering heeft dinsdag een uitgebreide lijst invoerheffingen gepubliceerd. Die gaan wereldwijd gelden als de Britten de EU eind dit jaar definitief verlaten. Op ingevoerde auto’s ‘die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor het vervoer van minder dan tien personen’ komt een tarief van tien procent. Op remmen en alle soorten banden komt een heffing van vier procent, voor versnellingsbakken, assen en enkele andere onderdelen geldt een tarief van twee procent.

Groot-Brittannië heeft al dergelijke heffingen voor auto’s en producten van buiten de EU – tenzij de EU met die landen een handelsakkoord heeft – maar maakt tot nu toe deel uit van de vrije Europese handelsmarkt waar geen heffingen gelden. Omdat het land eind dit jaar definitief uit de EU valt, gaan de tarieven straks echter wel gelden voor invoer van auto’s en onderdelen vanuit bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje of Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Britse importheffing voor auto’s uit Europa - Automobielmanagement.nl

Britse importheffing voor auto’s uit Europa

De Britse regering gaat op auto’s die worden ingevoerd uit Europa een invoerheffing van tien procent leggen. Londen wil daarmee de binnenlandse autoproductie beschermen. De heffing kan nog worden voorkomen als er vóór 31 december, wanneer de overgangsperiode van Brexit afloopt, een nieuw handelsakkoord wordt gesloten. De onderhandelingen tussen Londen en Brussel daarover zijn vorige week echter volledig vastgelopen.

De Britse regering heeft dinsdag een uitgebreide lijst invoerheffingen gepubliceerd. Die gaan wereldwijd gelden als de Britten de EU eind dit jaar definitief verlaten. Op ingevoerde auto’s ‘die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor het vervoer van minder dan tien personen’ komt een tarief van tien procent. Op remmen en alle soorten banden komt een heffing van vier procent, voor versnellingsbakken, assen en enkele andere onderdelen geldt een tarief van twee procent.

Groot-Brittannië heeft al dergelijke heffingen voor auto’s en producten van buiten de EU – tenzij de EU met die landen een handelsakkoord heeft – maar maakt tot nu toe deel uit van de vrije Europese handelsmarkt waar geen heffingen gelden. Omdat het land eind dit jaar definitief uit de EU valt, gaan de tarieven straks echter wel gelden voor invoer van auto’s en onderdelen vanuit bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje of Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding