Massaal banenverlies in Duitse auto-industrie op komst

Onder de huidige omstandigheden zal tot eind juni 39 procent van de toeleveranciers in de Duitse auto-industrie banen schrappen. Eind juli kan dat oplopen tot 65 procent. Sommige ondernemingen vrezen tot 40 procent van de werknemers te moeten ontslaan of zelfs failliet te gaan.

Dat beeld komt naar voren uit een enquête onder de leden van het Verband der Automobilindustrie. Bij de 132 deelnemende bedrijven staan op korte termijn al 12.500 van de in totaal 187.000 banen op de tocht. Drie op de vijf bedrijven is nu al bezig met concrete plannen om ontslagen te regelen. Ruim 90 procent maakt gebruik van de regeling voor tijdelijke werkloosheid, maar dat is volgens de respondenten niet voldoende om de ernstige gevolgen van de coronacrisis op te vangen.

Aankooppremie

Het VDA dringt daarom opnieuw aan ‘de vraag op de automarkt te stimuleren om een massaal verlies van arbeidsplaatsen en economische waarde in deze sleutelbranche in Duitsland af te wenden.’ Gebeurt er niets, en komt er concreet gesproken geen aankooppremie, dan staat veel bedrijven niets anders meer te doen dan mensen de laan uitsturen, vreest het VDA In eigen land pleiten ook de Bovag en de Rai Vereniging al enige tijd voor een slooppremie om de automarkt weer op gang te krijgen.

Massaal banenverlies in Duitse auto-industrie op komst - Automobielmanagement.nl

Massaal banenverlies in Duitse auto-industrie op komst

Onder de huidige omstandigheden zal tot eind juni 39 procent van de toeleveranciers in de Duitse auto-industrie banen schrappen. Eind juli kan dat oplopen tot 65 procent. Sommige ondernemingen vrezen tot 40 procent van de werknemers te moeten ontslaan of zelfs failliet te gaan.

Dat beeld komt naar voren uit een enquête onder de leden van het Verband der Automobilindustrie. Bij de 132 deelnemende bedrijven staan op korte termijn al 12.500 van de in totaal 187.000 banen op de tocht. Drie op de vijf bedrijven is nu al bezig met concrete plannen om ontslagen te regelen. Ruim 90 procent maakt gebruik van de regeling voor tijdelijke werkloosheid, maar dat is volgens de respondenten niet voldoende om de ernstige gevolgen van de coronacrisis op te vangen.

Aankooppremie

Het VDA dringt daarom opnieuw aan ‘de vraag op de automarkt te stimuleren om een massaal verlies van arbeidsplaatsen en economische waarde in deze sleutelbranche in Duitsland af te wenden.’ Gebeurt er niets, en komt er concreet gesproken geen aankooppremie, dan staat veel bedrijven niets anders meer te doen dan mensen de laan uitsturen, vreest het VDA In eigen land pleiten ook de Bovag en de Rai Vereniging al enige tijd voor een slooppremie om de automarkt weer op gang te krijgen.