Dat is de nieuwe strategie die de nog altijd in Amsterdam gevestigde alliantie heeft uitgestippeld. Plannen voor een fusie tussen Renault en Nissan, waar voormalig topman Carlos Ghosn van droomde, zijn nu definitief achter de horizon verdwenen. Maar de drie autobedrijven stellen nadrukkelijk dat dat niet betekent dat ze de alliantie zelf opgeven. “De alliantie is een uniek strategisch en operationeel partnerschap in de autowereld en geeft ons een sterke voorsprong in het voortdurend veranderende wereldwijde automotive landschap,’’ zegt Jean-Dominique Senard die voorzitter is van de Alliance Operation Board én bestuursvoorzitter van Renault.

Kerngebieden

Wel gaan de partners de wereld voortaan verdelen in drie kerngebieden. Nissan zal zich, zoals eerder gemeld, vooral richten op China, de Verenigde Staten en Japan, Renault is dan het ‘hoofdmerk’ voor Europa, Rusland, Noord-Afrika en Zuid-Amerika terwijl Mitsubishi met name Zuid-Oost Azië en Australië voor haar rekening neemt. “De individuele leden worden de referentie voor de regio’s waar hun belangrijkste kracht ligt. Daar treden ze op als basis voor de concurrentiekracht van de partners,” staat in een verklaring. Eén van de doelen hier is besparen op vaste kosten. Eerder al onderstreepte een woordvoerder van Mitsubishi Nederland overigens dat dat niet betekent dat het merk uit ons land of Europa zal verdwijnen.

Moederauto

Wat modellen betreft wordt er per productsegment gefocust op één ‘moederauto’ ofwel ‘leader car’ die wordt ontwikkeld door het leiderbedrijf met steun van de ‘volgers’. Dat model wordt al toegepast voor kleine bedrijfsvoertuigen en zal in dat segment ook worden versterkt. Dit ‘leader-follower’ schema moet leiden tot besparingen tot 40 procent op de investeringen voor productontwikkeling. In de praktijk betekent dat onder meer dat vernieuwing van het C-SUV segment vanaf 2025 wordt aangevoerd door Nissan (met de Qashqai) en die van het B-SUV segment in Europa door Renault (Captur).