Nissan sluit autofabriek in Barcelona

Nissan gaat de autofabriek in Barcelona, waar 3.000 mensen werken, sluiten. Ook in Indonesië sluit de Japanse autofabrikant een productielocatie. De grote fabriek in het Noord-Engelse Sunderland blijft echter open. De totale wereldwijde productiecapaciteit wordt met 20 procent gereduceerd naar 5,4 miljoen voertuigen per jaar ‘met een standaard ploegendienst’.

Nissan brengt het aantal modellen terug van 69 naar minder dan 55 om de productie verder te rationaliseren. In Europa wordt volop gebruikt gemaakt van de faciliteiten van de alliantiepartners Renault en Mitsubishi om een ‘geschikt operationeel niveau’ te handhaven. Dat staat in het langverwachte strategische plan dat Nissan donderdagochtend bekend heeft gemaakt.

China

Het Japanse autobedrijf deelde tegelijkertijd mee in het boekjaar tot 31 maart een verlies te hebben geleden van omgerekend 5,6 miljard euro. Dat is voor het eerst in elf jaar dat Nissan in de rode cijfers is beland. In het voorafgaande boekjaar realiseerde Nissan nog een winst van rond de 2,5 miljard euro. De omzet daalde met 15 procent naar rond de 83 miljard euro. Wel meldt het bedrijf dat het in de afgelopen maand april in China weer ruim een procent meer auto’s kon verkopen. China wordt, met de VS en Japan, de kernmarkt in de nieuwe strategie van Nissan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nissan sluit autofabriek in Barcelona - Automobielmanagement.nl

Nissan sluit autofabriek in Barcelona

Nissan gaat de autofabriek in Barcelona, waar 3.000 mensen werken, sluiten. Ook in Indonesië sluit de Japanse autofabrikant een productielocatie. De grote fabriek in het Noord-Engelse Sunderland blijft echter open. De totale wereldwijde productiecapaciteit wordt met 20 procent gereduceerd naar 5,4 miljoen voertuigen per jaar ‘met een standaard ploegendienst’.

Nissan brengt het aantal modellen terug van 69 naar minder dan 55 om de productie verder te rationaliseren. In Europa wordt volop gebruikt gemaakt van de faciliteiten van de alliantiepartners Renault en Mitsubishi om een ‘geschikt operationeel niveau’ te handhaven. Dat staat in het langverwachte strategische plan dat Nissan donderdagochtend bekend heeft gemaakt.

China

Het Japanse autobedrijf deelde tegelijkertijd mee in het boekjaar tot 31 maart een verlies te hebben geleden van omgerekend 5,6 miljard euro. Dat is voor het eerst in elf jaar dat Nissan in de rode cijfers is beland. In het voorafgaande boekjaar realiseerde Nissan nog een winst van rond de 2,5 miljard euro. De omzet daalde met 15 procent naar rond de 83 miljard euro. Wel meldt het bedrijf dat het in de afgelopen maand april in China weer ruim een procent meer auto’s kon verkopen. China wordt, met de VS en Japan, de kernmarkt in de nieuwe strategie van Nissan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding