Volkswagen Groep in spagaat

Het beeld van de Volkswagen Groep is de laatste dagen op z’n zachtst gezegd gevarieerd. De samenwerking met Ford komt eindelijk in een hogere versnelling, VW stapt voor twee miljard in twee Chinese bedrijven, de aflevering van de full-electric ID.3 staat op het punt te beginnen maar tegelijk gaat er bij de nieuwste (8e) generatie van de Golf al tijden van alles fout. En nu lijkt het ook intern bij Volkswagen AG flink te rommelen.

volkswagen fabriek

De Raad van Bestuur van de grootste autofabrikant ter wereld heeft eind vorige week het licht op groen gezet voor het verder aantrekken van de banden met Ford. Beide bedrijven hebben twee jaar geleden al een alliantie aangekondigd die in eerste instantie resulteerde in een flinke participatie van VW in Argo AI dat autonome auto’s ontwikkelt. Ook is er een tot nu toe beperkte samenwerking in de ontwikkeling van bestelwagens.

Vervolgstappen

Nu hebben Volkswagen en Ford een aantal belangrijke concrete vervolgstappen aangekondigd die ze zelf omschrijven als een mijlpaal. Zo zal de modulaire elektrische ‘bouwdoos’ (MEB) van de Duitsers door Ford worden toegepast voor een eigen EV in Europa en gaat VW een door Ford te ontwikkelen middelgrote pick-up in bepaalde landen onder haar eigen merk verkopen. Ook de gezamenlijke ontwikkeling van bestelwagens wordt geïntensiveerd waarbij VW zich richt op kleinere wagens voor stedelijke bestellingen en Ford het één ton-segment voor haar rekening neemt. Verdere projecten zitten in de pijplijn maar beide ondernemingen benadrukken nog maar eens dat er geen wederzijdse aandelen worden gekocht, zoals wel het geval is bij die andere alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi.

ID.3

Volkswagen zelf hoopt binnenkort na de nodige vertraging te beginnen met de aflevering van de eerste elektrische ID.3. Ook in Nederland is de belangstelling groot en kunnen de eerste gegadigden hun nieuwe elektrische Volkswagen deze zomer tegemoet zien. Om de bouw van elektrische voertuigen op stoom te houden, heeft de Duitse groep bovendien één miljard euro gestoken in haar Chinese partner op het gebied van New Energy Vehicles JAC en nog eens één miljard in de Chinese batterijenfabrikant Gotion High-Tech Company. VW voert daarmee haar belang in JAC op van net onder de 50 naar 75 procent en gaat samen met dat bedrijf ook een fabriek voor elektrische auto’s bouwen.

Softwareproblemen

Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt. Zoals eerder gemeld gaat er bij de ID.3 en vooral bij de nieuwste generatie van de Golf veel fout met de software. Die problemen spelen al sinds eind vorig jaar. Zo was de planning in 2019 al 100.000 nieuwe Golfs te bouwen maar dat zijn er net 8.000 geworden. Recent heeft VW zelfs de aflevering van de nieuwe Golf 8 moeten stoppen omdat het tegenwoordig in Europa verplichte systeem voor automatische noodmeldingen niet goed werkt. De voorzitter van de Duitse dealervereniging, Dirk Weddigen von Knapp, is woedend over die juist in deze coronatijd gemiste kans: “De uitzonderlijke omvang van de mankementen is betreurenswaardig. Wij hebben de omzet nodig. Niet alleen zitten er in de nieuwe Golf veel fabrieksfouten, ook blijkt dat veel onderdelen niet geleverd kunnen worden.’’ De irritatie is nog toegenomen door een recente mededeling uit Wolfsburg dat de Tiguan voorlopig ook minder leverbaar is omdat er na een onverwachte hausse in bestellingen niet voldoende capaciteit is om extra Tiguans te bouwen.

Verloochenen

Met name door die ellende met de Golf maar ook door andere problemen duiken er nu in de Duitse pers verhalen op dat er aan de poten wordt gezaagd van de zetel van CEO Herbert Diess. Met name de machtige vakbond IG Metall is stemming aan het kweken tegen de 61-jarige topman. De bond spreekt van ‘een onophoudelijke reeks problemen’ en noemt in dat verband ook een recente reclamespot voor de Golf 8 die als racistisch is betiteld. “Inmiddels is een toestand bereikt waarbij steeds meer collega’s zich zeggen te schamen voor hun werkgever en die soms zelfs verloochenen. Wat we nodig hebben is een door de top geleid crisismanagement,’’ aldus de bond in een openbaar gemaakte brief aan de leden bij alle elf Duitse VW-fabrieken.
Diess heeft de problemen bij de twee showmodellen eind vorige week tijdens de bestuursvergadering dan ook keihard op zijn bord gekregen. De topman heeft daarbij geprobeerd de schuld op anderen te schuiven ‘die daar specifiek voor verantwoordelijk zijn’ maar dat hebben zijn medebestuurders niet gepikt. “Over het aftreden van Diess is geen seconde gesproken maar dat betekent niet dat de vergadering vreedzaam is verlopen,’’ melden bronnen uit Wolfsburg. “Maar hij moet nu wel gaan leveren. Duiken er opnieuw grote problemen bij de belangrijkste modellen op dan is zijn toekomst aan de top van het Volkswagen-concern niet meer zeker,’’ concludeert het goed-ingelichte Handelsblatt.

Volkswagen Groep in spagaat - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Groep in spagaat

Het beeld van de Volkswagen Groep is de laatste dagen op z’n zachtst gezegd gevarieerd. De samenwerking met Ford komt eindelijk in een hogere versnelling, VW stapt voor twee miljard in twee Chinese bedrijven, de aflevering van de full-electric ID.3 staat op het punt te beginnen maar tegelijk gaat er bij de nieuwste (8e) generatie van de Golf al tijden van alles fout. En nu lijkt het ook intern bij Volkswagen AG flink te rommelen.

volkswagen fabriek

De Raad van Bestuur van de grootste autofabrikant ter wereld heeft eind vorige week het licht op groen gezet voor het verder aantrekken van de banden met Ford. Beide bedrijven hebben twee jaar geleden al een alliantie aangekondigd die in eerste instantie resulteerde in een flinke participatie van VW in Argo AI dat autonome auto’s ontwikkelt. Ook is er een tot nu toe beperkte samenwerking in de ontwikkeling van bestelwagens.

Vervolgstappen

Nu hebben Volkswagen en Ford een aantal belangrijke concrete vervolgstappen aangekondigd die ze zelf omschrijven als een mijlpaal. Zo zal de modulaire elektrische ‘bouwdoos’ (MEB) van de Duitsers door Ford worden toegepast voor een eigen EV in Europa en gaat VW een door Ford te ontwikkelen middelgrote pick-up in bepaalde landen onder haar eigen merk verkopen. Ook de gezamenlijke ontwikkeling van bestelwagens wordt geïntensiveerd waarbij VW zich richt op kleinere wagens voor stedelijke bestellingen en Ford het één ton-segment voor haar rekening neemt. Verdere projecten zitten in de pijplijn maar beide ondernemingen benadrukken nog maar eens dat er geen wederzijdse aandelen worden gekocht, zoals wel het geval is bij die andere alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi.

ID.3

Volkswagen zelf hoopt binnenkort na de nodige vertraging te beginnen met de aflevering van de eerste elektrische ID.3. Ook in Nederland is de belangstelling groot en kunnen de eerste gegadigden hun nieuwe elektrische Volkswagen deze zomer tegemoet zien. Om de bouw van elektrische voertuigen op stoom te houden, heeft de Duitse groep bovendien één miljard euro gestoken in haar Chinese partner op het gebied van New Energy Vehicles JAC en nog eens één miljard in de Chinese batterijenfabrikant Gotion High-Tech Company. VW voert daarmee haar belang in JAC op van net onder de 50 naar 75 procent en gaat samen met dat bedrijf ook een fabriek voor elektrische auto’s bouwen.

Softwareproblemen

Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt. Zoals eerder gemeld gaat er bij de ID.3 en vooral bij de nieuwste generatie van de Golf veel fout met de software. Die problemen spelen al sinds eind vorig jaar. Zo was de planning in 2019 al 100.000 nieuwe Golfs te bouwen maar dat zijn er net 8.000 geworden. Recent heeft VW zelfs de aflevering van de nieuwe Golf 8 moeten stoppen omdat het tegenwoordig in Europa verplichte systeem voor automatische noodmeldingen niet goed werkt. De voorzitter van de Duitse dealervereniging, Dirk Weddigen von Knapp, is woedend over die juist in deze coronatijd gemiste kans: “De uitzonderlijke omvang van de mankementen is betreurenswaardig. Wij hebben de omzet nodig. Niet alleen zitten er in de nieuwe Golf veel fabrieksfouten, ook blijkt dat veel onderdelen niet geleverd kunnen worden.’’ De irritatie is nog toegenomen door een recente mededeling uit Wolfsburg dat de Tiguan voorlopig ook minder leverbaar is omdat er na een onverwachte hausse in bestellingen niet voldoende capaciteit is om extra Tiguans te bouwen.

Verloochenen

Met name door die ellende met de Golf maar ook door andere problemen duiken er nu in de Duitse pers verhalen op dat er aan de poten wordt gezaagd van de zetel van CEO Herbert Diess. Met name de machtige vakbond IG Metall is stemming aan het kweken tegen de 61-jarige topman. De bond spreekt van ‘een onophoudelijke reeks problemen’ en noemt in dat verband ook een recente reclamespot voor de Golf 8 die als racistisch is betiteld. “Inmiddels is een toestand bereikt waarbij steeds meer collega’s zich zeggen te schamen voor hun werkgever en die soms zelfs verloochenen. Wat we nodig hebben is een door de top geleid crisismanagement,’’ aldus de bond in een openbaar gemaakte brief aan de leden bij alle elf Duitse VW-fabrieken.
Diess heeft de problemen bij de twee showmodellen eind vorige week tijdens de bestuursvergadering dan ook keihard op zijn bord gekregen. De topman heeft daarbij geprobeerd de schuld op anderen te schuiven ‘die daar specifiek voor verantwoordelijk zijn’ maar dat hebben zijn medebestuurders niet gepikt. “Over het aftreden van Diess is geen seconde gesproken maar dat betekent niet dat de vergadering vreedzaam is verlopen,’’ melden bronnen uit Wolfsburg. “Maar hij moet nu wel gaan leveren. Duiken er opnieuw grote problemen bij de belangrijkste modellen op dan is zijn toekomst aan de top van het Volkswagen-concern niet meer zeker,’’ concludeert het goed-ingelichte Handelsblatt.