De maatregelen voor de autosector maken deel uit van een pakket van 130 miljard euro aan stimuleringsmaatregelen voor de economie. Voor batterij-elektrische auto’s wordt de al geldende aankooppremie verdubbeld naar 6.000 euro. De maximum catalogusprijs waarvoor die premie nog geldt gaat voor zakelijke auto’s omhoog van 40.000 naar 60.000 euro. Verder zijn er subsidies van 5.000 euro voor aanschaf van een auto op waterstof, van 4.500 euro voor een plug-hybride en van 3.750 euro voor een hybride. De aankooppremies gaan de Duitse overheid 2,2 miljard euro kosten.
Wegenbelasting omhoog
Duitsland gaat daarnaast 2,5 miljard investeren in de laad- en tankinfrastructuur voor elektrische en waterstof voertuigen. Ook wordt er geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van elektromobiliteit. Aan de andere kant gaat de wegenbelasting voor vervuilende auto’s omhoog. Vanaf 2021 geldt de CO2-uitstoot als belangrijkste berekeningsgrond voor die Kfz-Steuer voor nieuwe auto’s. Boven 95 gr/km CO2 wordt de heffing stapsgewijs opgevoerd.