Duitse koopsubsidie omhoog, maar niet voor benzine en diesel

De aankooppremie voor nieuwe elektrische, hybride en waterstofauto’s gaat in Duitsland fors omhoog. Bovendien blijft die subsidie gelden tot 31 december 2021. Daarnaast verlaagt Duitsland de BTW tot eind dit jaar van 19 naar 16 procent. Een overheidssubsidie voor de aankoop van een benzine- of dieselauto, waar met name BMW en Daimler op hadden aangedrongen, is echter uitgesloten.

De maatregelen voor de autosector maken deel uit van een pakket van 130 miljard euro aan stimuleringsmaatregelen voor de economie. Voor batterij-elektrische auto’s wordt de al geldende aankooppremie verdubbeld naar 6.000 euro. De maximum catalogusprijs waarvoor die premie nog geldt gaat voor zakelijke auto’s omhoog van 40.000 naar 60.000 euro. Verder zijn er subsidies van 5.000 euro voor aanschaf van een auto op waterstof, van 4.500 euro voor een plug-hybride en van 3.750 euro voor een hybride. De aankooppremies gaan de Duitse overheid 2,2 miljard euro kosten.

Wegenbelasting omhoog

Duitsland gaat daarnaast 2,5 miljard investeren in de laad- en tankinfrastructuur voor elektrische en waterstof voertuigen. Ook wordt er geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van elektromobiliteit. Aan de andere kant gaat de wegenbelasting voor vervuilende auto’s omhoog. Vanaf 2021 geldt de CO2-uitstoot als belangrijkste berekeningsgrond voor die Kfz-Steuer voor nieuwe auto’s. Boven 95 gr/km CO2 wordt de heffing stapsgewijs opgevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitse koopsubsidie omhoog, maar niet voor benzine en diesel - Automobielmanagement.nl

Duitse koopsubsidie omhoog, maar niet voor benzine en diesel

De aankooppremie voor nieuwe elektrische, hybride en waterstofauto’s gaat in Duitsland fors omhoog. Bovendien blijft die subsidie gelden tot 31 december 2021. Daarnaast verlaagt Duitsland de BTW tot eind dit jaar van 19 naar 16 procent. Een overheidssubsidie voor de aankoop van een benzine- of dieselauto, waar met name BMW en Daimler op hadden aangedrongen, is echter uitgesloten.

De maatregelen voor de autosector maken deel uit van een pakket van 130 miljard euro aan stimuleringsmaatregelen voor de economie. Voor batterij-elektrische auto’s wordt de al geldende aankooppremie verdubbeld naar 6.000 euro. De maximum catalogusprijs waarvoor die premie nog geldt gaat voor zakelijke auto’s omhoog van 40.000 naar 60.000 euro. Verder zijn er subsidies van 5.000 euro voor aanschaf van een auto op waterstof, van 4.500 euro voor een plug-hybride en van 3.750 euro voor een hybride. De aankooppremies gaan de Duitse overheid 2,2 miljard euro kosten.

Wegenbelasting omhoog

Duitsland gaat daarnaast 2,5 miljard investeren in de laad- en tankinfrastructuur voor elektrische en waterstof voertuigen. Ook wordt er geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van elektromobiliteit. Aan de andere kant gaat de wegenbelasting voor vervuilende auto’s omhoog. Vanaf 2021 geldt de CO2-uitstoot als belangrijkste berekeningsgrond voor die Kfz-Steuer voor nieuwe auto’s. Boven 95 gr/km CO2 wordt de heffing stapsgewijs opgevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding