De beurskapitalisatie van Tesla kwam daarmee op 190 miljard dollar, ruim dubbel zo veel als Ford, FCA én General Motors sámen. Die marktwaarde ging overigens pas op 23 januari voor het eerst over de 100 miljard dollar heen.

Vroom

Wall Street is de laatste dagen sowieso in de ban van mobiliteit en auto’s. De beursgang van Vroom, een platform voor de handel in tweedehands auto’s, werd dinsdag beloond met een ruime verdubbeling van de koers. Vroom kwam naar de beurs met een inschrijfkoers van 22 dollar en eindigde de eerste dag op 47,80 dollar. Dat leverde onder meer Microsoft-oprichter Bill Gates, die zes procent van de aandelen Vroom in handen heeft gehouden, in één dag een papieren winst van 175 miljoen dollar op.

Ondanks de ook in de VS geldende coronamaatregelen kon Vroom in maart en april meer auto’s verkopen dan ooit eerder in twee maanden tijd. Vorig jaar werden er via het platform rond de 19.000 auto’s verhandeld vergeleken met net 10.000 een jaar eerder. De omzet kwam daarmee over 2019 uit op 1,2 miljard dollar met een nettoverlies van 143 miljoen dollar. In het eerste kwartaal stonden er gemiddeld 5.107 auto’s op Vroom te koop terwijl dat er begin 2019 nog 2.963 waren.

Nikola

Een minstens zo opvallend verhaal is dat van Nikola, een Amerikaans bedrijf dat elektrische en waterstof-aangedreven vrachtauto’s en pick-up trucks ontwikkelt. De in 2014 opgerichte start-up wordt onder meer gesteund door Bosch, vrachtwagenbouwer Iveco en de familie Agnelli van Fiat. Nikola heeft dit weekend laten weten dat de eerste geïnteresseerden daadwerkelijk hun auto kunnen bestellen die dan ergens in 2021 afgeleverd zal worden.

Het bedrijf had al eerder gemeld dat er voor liefst 10 miljard aan bestellingen in de pijplijn zit. Daarbij zit megabrouwer Anheuser-Busch dat 800 waterstof-vrachtwagens wil kopen. Nikola, dat tot nu toe dus nog geen enkel voertuig heeft verkocht en momenteel niet meer dan 250 werknemers telt, ging vorige week donderdag naar Wall Street en tikt daar inmiddels een beurswaarde aan van 30 miljard dollar. Het is daarmee meer waard dan de 27 miljard van Ford of de 13 miljard van Fiat Chrysler Automobiles.