VW en Ford willen samen acht miljoen voertuigen bouwen

De Volkswagen Groep en Ford gaan samen in eerste instantie rond de acht miljoen bestelwagens en pick-ups bouwen. Daarbij gaat het om drie verschillende versies: een stadswagen op basis van de Caddy die wordt ontworpen en gebouwd door Volkswagen, een 1-tons bestelwagen die wordt ontwikkeld door Ford en een middelgrote pick-up Volkswagen Amarok op basis van het Ford Ranger platform.

Zoals eerder gemeld heeft de Volkswagen Groep ook haar belang in Fords autonoom rijden divisie Argo AI vergroot. Dat bedrijf is nu een gezamenlijke onderneming geworden. Daarnaast gaat Ford een EV voor de Europese markt bouwen op basis van VW’s Modular Electric Drive Toolkit maar die komt pas in 2023.

Innovatie

De autobedrijven hebben woensdag de overeenkomsten voor de verdere invulling van hun samenwerking ondertekend. Met die wereldwijde alliantie willen ze voldoen aan de snel veranderende eisen en behoeften van hun specifieke klanten in Europa en elders in de wereld, aldus een verklaring. Ford en VW mikken daarbij op snellere innovatie bij de voertuigen, het delen van relevante nieuwe technologieën en het bieden van meer gebruiksmogelijkheden en meer modelkeuzen. Ze gaan er daarbij vanuit dat de groei van de vraag naar commerciële voertuigen zal aanhouden.

Veerkrachtig

“Met het oog op de Covid-19 pandemie en de gevolgen voor de wereldwijde economie is het meer dan ooit van levensbelang om veerkrachtige allianties tussen sterke bedrijven op te zetten,’’ aldus CEO dr. Herbert Diess van Volkswagen Groep. “Deze samenwerking zal efficiënt de ontwikkelingskosten verlagen en een bredere wereldwijde distributie van elektrische en commerciële voertuigen mogelijk maken.’’ Zijn collega van Ford Jim Hackett: “Deze alliantie komt op een moment van enorm enthousiasme over een wereld met intelligente en connected voertuigen in een steeds ‘slimmere’ wereld. Dit schept een kans om te innoveren, veel van de transportuitdagingen in de wereld op te lossen en buitengewone voordelen te bieden aan klanten, zelfs nu bedrijven voorzichtig moeten zijn bij de manier waarop ze hun geld uitgeven.’’

VW en Ford willen samen acht miljoen voertuigen bouwen - Automobielmanagement.nl

VW en Ford willen samen acht miljoen voertuigen bouwen

De Volkswagen Groep en Ford gaan samen in eerste instantie rond de acht miljoen bestelwagens en pick-ups bouwen. Daarbij gaat het om drie verschillende versies: een stadswagen op basis van de Caddy die wordt ontworpen en gebouwd door Volkswagen, een 1-tons bestelwagen die wordt ontwikkeld door Ford en een middelgrote pick-up Volkswagen Amarok op basis van het Ford Ranger platform.

Zoals eerder gemeld heeft de Volkswagen Groep ook haar belang in Fords autonoom rijden divisie Argo AI vergroot. Dat bedrijf is nu een gezamenlijke onderneming geworden. Daarnaast gaat Ford een EV voor de Europese markt bouwen op basis van VW’s Modular Electric Drive Toolkit maar die komt pas in 2023.

Innovatie

De autobedrijven hebben woensdag de overeenkomsten voor de verdere invulling van hun samenwerking ondertekend. Met die wereldwijde alliantie willen ze voldoen aan de snel veranderende eisen en behoeften van hun specifieke klanten in Europa en elders in de wereld, aldus een verklaring. Ford en VW mikken daarbij op snellere innovatie bij de voertuigen, het delen van relevante nieuwe technologieën en het bieden van meer gebruiksmogelijkheden en meer modelkeuzen. Ze gaan er daarbij vanuit dat de groei van de vraag naar commerciële voertuigen zal aanhouden.

Veerkrachtig

“Met het oog op de Covid-19 pandemie en de gevolgen voor de wereldwijde economie is het meer dan ooit van levensbelang om veerkrachtige allianties tussen sterke bedrijven op te zetten,’’ aldus CEO dr. Herbert Diess van Volkswagen Groep. “Deze samenwerking zal efficiënt de ontwikkelingskosten verlagen en een bredere wereldwijde distributie van elektrische en commerciële voertuigen mogelijk maken.’’ Zijn collega van Ford Jim Hackett: “Deze alliantie komt op een moment van enorm enthousiasme over een wereld met intelligente en connected voertuigen in een steeds ‘slimmere’ wereld. Dit schept een kans om te innoveren, veel van de transportuitdagingen in de wereld op te lossen en buitengewone voordelen te bieden aan klanten, zelfs nu bedrijven voorzichtig moeten zijn bij de manier waarop ze hun geld uitgeven.’’