Nissan schrapt 248 banen bij Britse fabriek

Hoewel de toekomst van de grote Nissan fabriek in het Noord-Engelse Sunderland in de strategische plannen van het Japanse merk gegarandeerd lijkt, geldt dat niet voor de werkgelegenheid. Nissan heeft nu meegedeeld dat er 248 banen in Sunderland moeten verdwijnen om de productie aan te passen aan de sterk gedaalde vraag.

Nissan bouwt minder auto's in Sunderland

“Gezien het huidige zakelijke klimaat in Europa hebben we te kampen met lagere volumes in Sunderland,’’ aldus een woordvoerder. De contracten van 248 tijdelijke werknemers worden daarom niet meer verlengd.

Niet opgestart

De Engelse Nissan fabriek is na de coronacrisis overigens nog steeds niet opgestart. Jaguar Land Rover en ook Toyota werken wel weer in hun Britse fabrieken maar Sunderland gaat, als alles verder goed gaat, pas op 22 juni weer draaien. In eerste instantie gaat het dan om één productielijn, mogelijk een week later gevolgd door een tweede. Ook de Vauxhall/Opel fabriek van PSA in Ellesmere Port bij Liverpool ligt voorlopig nog stil.

Donkere wolken

Boven de Nissan fabriek, en die van andere autobedrijven in Groot-Brittannië, hangen nog wel de donkere wolken van een harde Brexit. De Britse regering en de Europese Commissie zijn vorige week weer geen stap verder gekomen bij de onderhandelingen over een nieuw handelsakkoord. Dat zou op 1 januari 2021 in moeten gaan als de huidige overgangstermijn, waarin de vrije handel nog ongestoord blijft, afloopt. Londen heeft keer op keer laten weten dat die termijn niet wordt verlengd en dat het desnoods eind dit jaar handelsbelemmeringen en invoertarieven instelt voor alles wat uit de EU komt of daar naartoe gaat. De auto-organisatie SMMT heeft gewaarschuwd dat het voortbestaan van de Britse auto-industrie, die grotendeels gericht is op export naar de EU, dan ernstig in gevaar zou komen.

Nissan schrapt 248 banen bij Britse fabriek - Automobielmanagement.nl

Nissan schrapt 248 banen bij Britse fabriek

Hoewel de toekomst van de grote Nissan fabriek in het Noord-Engelse Sunderland in de strategische plannen van het Japanse merk gegarandeerd lijkt, geldt dat niet voor de werkgelegenheid. Nissan heeft nu meegedeeld dat er 248 banen in Sunderland moeten verdwijnen om de productie aan te passen aan de sterk gedaalde vraag.

Nissan bouwt minder auto's in Sunderland

“Gezien het huidige zakelijke klimaat in Europa hebben we te kampen met lagere volumes in Sunderland,’’ aldus een woordvoerder. De contracten van 248 tijdelijke werknemers worden daarom niet meer verlengd.

Niet opgestart

De Engelse Nissan fabriek is na de coronacrisis overigens nog steeds niet opgestart. Jaguar Land Rover en ook Toyota werken wel weer in hun Britse fabrieken maar Sunderland gaat, als alles verder goed gaat, pas op 22 juni weer draaien. In eerste instantie gaat het dan om één productielijn, mogelijk een week later gevolgd door een tweede. Ook de Vauxhall/Opel fabriek van PSA in Ellesmere Port bij Liverpool ligt voorlopig nog stil.

Donkere wolken

Boven de Nissan fabriek, en die van andere autobedrijven in Groot-Brittannië, hangen nog wel de donkere wolken van een harde Brexit. De Britse regering en de Europese Commissie zijn vorige week weer geen stap verder gekomen bij de onderhandelingen over een nieuw handelsakkoord. Dat zou op 1 januari 2021 in moeten gaan als de huidige overgangstermijn, waarin de vrije handel nog ongestoord blijft, afloopt. Londen heeft keer op keer laten weten dat die termijn niet wordt verlengd en dat het desnoods eind dit jaar handelsbelemmeringen en invoertarieven instelt voor alles wat uit de EU komt of daar naartoe gaat. De auto-organisatie SMMT heeft gewaarschuwd dat het voortbestaan van de Britse auto-industrie, die grotendeels gericht is op export naar de EU, dan ernstig in gevaar zou komen.