Frankrijk woedend op PSA wegens Poolse werknemers

In Frankrijk is woedend gereageerd op berichten dat PSA 530 werknemers uit één van haar fabrieken in Polen laat invliegen om tijdelijk te helpen in een fabriek in het Noord-Franse Hordain. De Fransen eisen dat PSA lokale werknemers inzet. Na veel druk heeft PSA dit weekend uiteindelijk ingegeven. “We zullen naar een alternatieve oplossing zoeken.’’

psa productie

De Polen werken nu in een Opel-fabriek in Gliwice maar zijn daar minder nodig. Ook wil PSA een klein aantal Spanjaarden tijdelijk naar Hordain overplaatsen.

24-uursdienst

Met het inzetten van de Polen wilde PSA een 24-uursdienst in Hordain invoeren waarmee de fabriek binnen een week of drie weer op de normale capaciteit van 500 auto’s per dag kan draaien. De fabriek in de buurt van Valenciennes bouwt personenauto’s en bestelwagens voor Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall en ook voor Toyota. Alle Franse fabrieken van PSA zijn half maart vanwege de coronacrisis stil gelegd maar zijn sinds half mei weer opgestart.

Onbegrip

Tot aan de minister van economische zaken toe werd echter geëist dat PSA de buitenlanders terugstuurt en in plaats daarvan tijdelijke werknemers rekruteert uit de regio rond Hordain zelf. Dat het Franse bedrijf PSA, dat ook ruim zal profiteren van de aangekondigde steunregeling voor de autosector, in deze coronatijd niet optimaal inzet op banen voor Fransen stuit overal op onbegrip. De Franse vakbonden stellen daarbij ‘dat de werknemers van PSA de nomaden van de auto-industrie in Europa worden’. Met de inzet van buitenlanders schuift PSA ook de Franse uitzendbureaus aan de kant, is de algemene kritiek.

Drie maanden

In een eerste verklaring stelde PSA dat het om een tijdelijke maatregel voor drie maanden ging. De Polen zouden ook betaald worden volgens de Franse arbeidsvoorwaarden. “Uiteindelijk gaat het om 531 personen zodat we vanaf begin juli in drie ploegendiensten kunnen draaien terwijl dat nu nog twee ploegen zijn. De onderneming heeft besloten om eigen werknemers in te schakelen nu 80 procent van de arbeiders in de Poolse fabriek in de tijdelijke ww zit.’’

Maar in de loop van het weekend koos het autobedrijf toch eieren voor haar geld met de mededeling dat het tijdelijk tekort in Hordain mogelijk op een meer Franse manier kan worden opgelost.

Frankrijk woedend op PSA wegens Poolse werknemers - Automobielmanagement.nl

Frankrijk woedend op PSA wegens Poolse werknemers

In Frankrijk is woedend gereageerd op berichten dat PSA 530 werknemers uit één van haar fabrieken in Polen laat invliegen om tijdelijk te helpen in een fabriek in het Noord-Franse Hordain. De Fransen eisen dat PSA lokale werknemers inzet. Na veel druk heeft PSA dit weekend uiteindelijk ingegeven. “We zullen naar een alternatieve oplossing zoeken.’’

psa productie

De Polen werken nu in een Opel-fabriek in Gliwice maar zijn daar minder nodig. Ook wil PSA een klein aantal Spanjaarden tijdelijk naar Hordain overplaatsen.

24-uursdienst

Met het inzetten van de Polen wilde PSA een 24-uursdienst in Hordain invoeren waarmee de fabriek binnen een week of drie weer op de normale capaciteit van 500 auto’s per dag kan draaien. De fabriek in de buurt van Valenciennes bouwt personenauto’s en bestelwagens voor Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall en ook voor Toyota. Alle Franse fabrieken van PSA zijn half maart vanwege de coronacrisis stil gelegd maar zijn sinds half mei weer opgestart.

Onbegrip

Tot aan de minister van economische zaken toe werd echter geëist dat PSA de buitenlanders terugstuurt en in plaats daarvan tijdelijke werknemers rekruteert uit de regio rond Hordain zelf. Dat het Franse bedrijf PSA, dat ook ruim zal profiteren van de aangekondigde steunregeling voor de autosector, in deze coronatijd niet optimaal inzet op banen voor Fransen stuit overal op onbegrip. De Franse vakbonden stellen daarbij ‘dat de werknemers van PSA de nomaden van de auto-industrie in Europa worden’. Met de inzet van buitenlanders schuift PSA ook de Franse uitzendbureaus aan de kant, is de algemene kritiek.

Drie maanden

In een eerste verklaring stelde PSA dat het om een tijdelijke maatregel voor drie maanden ging. De Polen zouden ook betaald worden volgens de Franse arbeidsvoorwaarden. “Uiteindelijk gaat het om 531 personen zodat we vanaf begin juli in drie ploegendiensten kunnen draaien terwijl dat nu nog twee ploegen zijn. De onderneming heeft besloten om eigen werknemers in te schakelen nu 80 procent van de arbeiders in de Poolse fabriek in de tijdelijke ww zit.’’

Maar in de loop van het weekend koos het autobedrijf toch eieren voor haar geld met de mededeling dat het tijdelijk tekort in Hordain mogelijk op een meer Franse manier kan worden opgelost.