Om de situatie het hoofd te bieden zegt JLR het contract van nog eens 1.100 tijdelijke krachten op. Vorig jaar kondigde de Britse dochter van Tata Motors al 5.000 ontslagen aan. Ook worden de investeringen verder op een laag pitje gezet. De besparingen worden daarmee opgevoerd naar 5,6 miljard euro.
Corona
“De onderneming keerde terug naar winstgevendheid met een verbeterde kasstroom in het tweede en derde kwartaal, een groei in de dubbele cijfers van de verkopen in China en verbeteringen in de kosten door het Project Charge programma. Voordat de Covid-19 pandemie opstak verwachtte de onderneming dat deze trends in het vierde kwartaal zouden aanhouden met een winst over het hele boekjaar als resultaat,” schrijft JLR in een jaarbericht. Door corona werden er in dat laatste kwartaal van het boekjaar met 109.869 exemplaren echter bijna 31 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. In april en mei had het bedrijf ook een negatieve vrije kasstroom van bijna 1,7 miljard euro.
China
Twee van de drie Britse fabrieken van JLR en de nieuwe vestiging in Slowakije draaien inmiddels weer, hoewel niet op volle capaciteit. De fabriek in Castle Bromwich blijft echter tot zeker augustus buiten productie. JLR stelt dat het ‘plant voor een langzaam herstel nu de lockdowns worden versoepeld en de economieën daarop reageren.’ Ook bij dit autobedrijf zijn de eerste tekenen uit China bemoedigend. In mei werden er daar met 8.068 auto’s weer 4,2 procent meer verkocht. Een ander lichtpuntje is dat de laatste modellen het goed doen met in het afgelopen boekjaar een kwart hogere verkopen voor de nieuwe Range Rover Evoque en 40 procent meer afzet voor de Jaguar I-PACE. In dat kader heeft JLR ook hoge verwachtingen van de nieuwe Land Rover Defender.