Brussel gaat fusie PSA & FCA onderzoeken

De Europese Commissie gaat de voorgenomen fusie van PSA en FCA diepgaand onderzoeken. Dat onderzoek gaat in beginsel drie maanden duren. De EC hoopt uiterlijk op 22 oktober een beslissing te nemen. Daarmee is het de vraag of de fusie nog begin volgend jaar een feit kan zijn, zoals beide autobedrijven beogen.

PSA en FCA hebben hun fusieplan volgens de voorschriften op 8 mei 2020 gemeld in Brussel. Dat lijkt laat want beide bedrijven kondigden al in december aan dat de fusie door zou gaan. Hoewel de Commissie direct al de nodige vragen opwierp, hebben de autobedrijven besloten daar niet op te reageren. Daarmee staat Brussel alleen maar de weg van een diepgaand onderzoek open.

Sterke positie

De Commissie is met name bezorgd over de sterke positie die het fusiebedrijf gaat innemen op de markt voor bestelwagens tot 3,5 ton. Die zorgen hebben specifiek betrekking op 14 EU-landen en – ondanks Brexit – ook op Groot-Brittannië. Nederland behoort niet tot de betrokken landen, België en Frankrijk wel. In veel van die 14 genoemde landen is óf PSA óf FCA nu al de marktleider in dat segment. Door de fusie zouden beide bedrijven een erg hoog marktaandeel verwerven, met name met kleinere bestelwagens. Alle concurrenten zouden daar ook belangrijk kleiner zijn dan het fusiebedrijf.

Brussel tekent daarbij aan dat PSA en FCA elkaar nu vaak zwaar beconcurreren en hun prijzen daar ook op hebben afgestemd. “De fusie zou voor beiden een belangrijke concurrentierem wegnemen.’’ Bovendien is de markt moeilijk toegankelijk voor nieuwkomers omdat, bijvoorbeeld, een groot servicenetwerk vereist is ‘wat niet snel en makkelijk op te zetten is’.

Gezonde concurrentie

Commissaris voor concurrentiezaken Margerthe Vestager: “Bestelwagens zijn belangrijk voor individuen, het MKB en grotere bedrijven waar het gaat om het bestellen van goederen en het bieden van diensten aan klanten. Ze vormen een groeiende markt en zijn van toenemend belang in de digitale economie waar consumenten steeds meer afhankelijk zijn van besteldiensten. Fiat Chrysler en Peugeot SA, met hun grote portefeuille aan merken en modellen, hebben een sterke positie met bestelwagens in vele Europese landen. We zullen zorgvuldig beoordelen of de voorgestelde fusie de concurrentie op deze markten negatief zal beïnvloeden en ervoor zorgen dat een gezonde concurrentie blijft bestaan voor alle individuen en bedrijven die van bestelwagens afhankelijk zijn voor hun activiteiten.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Brussel gaat fusie PSA & FCA onderzoeken - Automobielmanagement.nl

Brussel gaat fusie PSA & FCA onderzoeken

De Europese Commissie gaat de voorgenomen fusie van PSA en FCA diepgaand onderzoeken. Dat onderzoek gaat in beginsel drie maanden duren. De EC hoopt uiterlijk op 22 oktober een beslissing te nemen. Daarmee is het de vraag of de fusie nog begin volgend jaar een feit kan zijn, zoals beide autobedrijven beogen.

PSA en FCA hebben hun fusieplan volgens de voorschriften op 8 mei 2020 gemeld in Brussel. Dat lijkt laat want beide bedrijven kondigden al in december aan dat de fusie door zou gaan. Hoewel de Commissie direct al de nodige vragen opwierp, hebben de autobedrijven besloten daar niet op te reageren. Daarmee staat Brussel alleen maar de weg van een diepgaand onderzoek open.

Sterke positie

De Commissie is met name bezorgd over de sterke positie die het fusiebedrijf gaat innemen op de markt voor bestelwagens tot 3,5 ton. Die zorgen hebben specifiek betrekking op 14 EU-landen en – ondanks Brexit – ook op Groot-Brittannië. Nederland behoort niet tot de betrokken landen, België en Frankrijk wel. In veel van die 14 genoemde landen is óf PSA óf FCA nu al de marktleider in dat segment. Door de fusie zouden beide bedrijven een erg hoog marktaandeel verwerven, met name met kleinere bestelwagens. Alle concurrenten zouden daar ook belangrijk kleiner zijn dan het fusiebedrijf.

Brussel tekent daarbij aan dat PSA en FCA elkaar nu vaak zwaar beconcurreren en hun prijzen daar ook op hebben afgestemd. “De fusie zou voor beiden een belangrijke concurrentierem wegnemen.’’ Bovendien is de markt moeilijk toegankelijk voor nieuwkomers omdat, bijvoorbeeld, een groot servicenetwerk vereist is ‘wat niet snel en makkelijk op te zetten is’.

Gezonde concurrentie

Commissaris voor concurrentiezaken Margerthe Vestager: “Bestelwagens zijn belangrijk voor individuen, het MKB en grotere bedrijven waar het gaat om het bestellen van goederen en het bieden van diensten aan klanten. Ze vormen een groeiende markt en zijn van toenemend belang in de digitale economie waar consumenten steeds meer afhankelijk zijn van besteldiensten. Fiat Chrysler en Peugeot SA, met hun grote portefeuille aan merken en modellen, hebben een sterke positie met bestelwagens in vele Europese landen. We zullen zorgvuldig beoordelen of de voorgestelde fusie de concurrentie op deze markten negatief zal beïnvloeden en ervoor zorgen dat een gezonde concurrentie blijft bestaan voor alle individuen en bedrijven die van bestelwagens afhankelijk zijn voor hun activiteiten.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding