Waar wil BMW eigenlijk naartoe?

Is er wat loos bij BMW ? Die vraag dringt zich op nu er bij de Duitse autofabrikant wel erg lang radiostilte heerst, zeker als het om CEO Oliver Zipse of zijn rechterhand, de Nederlandse verkoopchef Pieter Nota, gaat. Hoewel BMW vrijdag na weken eindelijk weer eens een bericht, of beter gezegd twee, de lucht in heeft gestuurd is van Zipse nog altijd geen spoor te bekennen.

Achtergrond: Plug-in pleidooi van BMW

BMW heeft eindelijk, lang na de meeste andere autofabrikanten, laten weten dat er meer banen worden geschrapt. Nee, er vallen geen ontslagen, mensen zouden vrijwillig moeten vertrekken of voor vervroegd pensioen kunnen kiezen. Ook wordt de werkweek teruggebracht van 40 naar 38 uur en kunnen werknemers tot acht dagen extra vakantie opnemen met een daarmee overeenkomende loonsverlaging. In totaal gaan er 6.000 banen weg, hoewel dat cijfer niet in de officiële verklaring voorkomt. Daarbij zijn dan niet de 10.000 tijdelijke krachten geteld van wie het contract niet verlengd is of wordt. BMW telde eind vorig jaar 126.000 werknemers dus daarvan verdwijnt een procent of vijf.

Concurrentiekracht

BMW Groep spreekt niet over aanpassing van de productie aan de moeilijke marktsituatie, zoals veel andere bedrijven doen. Het gaat hier om ‘een pakket personeelsmaatregelen die de toekomstige concurrentiekracht van de onderneming in evenwicht brengen met de belangen van de werknemers.’ Die toelichting komt niet van Zipse maar van directeur personeelszaken Ilka Horstmeier: ‘’We blijven de dingen doen op de BMW-manier en oplossingen ontwikkelen in constructieve dialoog met de vertegenwoordigers van de werknemers. We zijn een pakket maatregelen overeengekomen die moeten helpen om de winstgevendheid op de korte termijn te verbeteren maar om ook onze capaciteit voor innovatie op de lange termijn te verzekeren.’’ BMW benadrukt daarbij dat er dit en volgend jaar 1.200 stagiaires worden gezocht en dat er ook niet wordt getornd aan de bedrijfsopleidingen.’ Overigens heeft BMW, zoals gemeld, ook de verlenging van het contract met VDL Nedcar in Born opgezegd. Dat betekent dat vanaf 2023, mogelijk eerder, geen BMW’s of Mini’s meer in Limburg gebouwd zullen worden.

Breuk met Mercedes

Maar er kwam vrijdag nog een bericht, dat wat is ondergesneeuwd in het banenverlies. BMW en Mercedes-Benz hebben een eind gemaakt aan hun samenwerking op het gebied van autonoom rijden waarmee ze pas vorig voorjaar waren begonnen. Dat hebben de autobedrijven ‘gezamenlijk en vriendschappelijk’ besloten. ‘’BMW en Mercedes-Benz konden geen gedetailleerde gesprekken tussen deskundigen houden en met leveranciers spreken totdat het contract vorig jaar was getekend. In deze gesprekken hebben beide partijen geconcludeerd dat, gezien de kosten die gepaard gaan met een gedeeld technologieplatform alsmede de huidige zakelijke en economische omstandigheden het niet het juiste moment is voor een succesvolle implementatie van de samenwerking,’’ luidt de ingewikkelde uitleg. BMW en Mercedes-Benz zullen zich vanaf nu richten op de eigen plannen waarbij ze niet uitsluiten nieuwe partners te zoeken. De samenwerking zou te zijner tijd weer opgepakt kunnen worden maar dat lijkt een soort goeddoener voor de buitenwereld.

Het is niet de eerste keer dat BMW en Mercedes-Benz een eerder met veel fanfare aangekondigde samenwerking terugdraaien. In december kondigden ze aan de eerder samengevoegde mobiliteitsdiensten te reorganiseren en vooral het autodelen via Share Now sterk in te krimpen. De ‘new mobility’ was eerst onderverdeeld in vijf takken maar dat zijn er nu nog maar drie: naast Share Now ook Park Now voor parkeren en Charge Now voor opladen. ‘’De aandeelhouders zetten nu koers naar de volgende fase van expansie waarop de focus ligt op winstgevende groei,’’ aldus destijds een verklaring die in feite toegeeft dat die groei tot dan toe geen winst opbracht.

De vraag is in de eerste plaats of de kennelijke breuk met Mercedes-Benz aan Zipse te danken of te wijten is. Zipse is pas sinds 16 augustus vorig jaar bestuursvoorzitter als opvolger van Harald Kruger die afzag van een nieuwe ambtstermijn. Hij is volledig ‘eigen kweek’, begonnen in 1991 als stagiaire en vervolgens via een reeks managementposities in een aantal landen opgeklommen tot de topbaan. Zipse lijkt geen bevlogen leider, zoals zijn collega Ola Källenius bij Daimler toch wel blijkt te zijn, maar dat kan een foute indruk zijn. Hij kreeg in ieder geval de samenwerking met Mercedes-Benz, en dus met Källenius, als erfenis mee. Om de één of andere reden botert het duidelijk niet tussen die twee.

Wat wil BMW?

In de komende maanden moet nu echter wel blijken wat Zipse eigenlijk wil. BMW Groep is duidelijk te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Alle drie automerken, BMW, zeker Rolls-Royce maar ook Mini, zijn niet aanwezig in het betaalbare segment laat staan bij stadsauto’s. Ook maakt de groep geen bestelwagens zoals Mercedes dus wel. BMW is ook sterk afhankelijk van de leasemarkt waar bedrijven nu bepaald niet staan te trappelen om hun bestaande vloot te vernieuwen. Misschien hoopt Zipse wel dat de fusie tussen Groupe PSA en FCA alsnog strandt vanwege Brusselse bezwaren. Dat zou immers voor BMW de deur openzetten voor een fusie met het Franse bedrijf dat qua productengamma, geografische spreiding en technologische inzet prima bij de Duitse groep zou aansluiten.

Waar wil BMW eigenlijk naartoe? - Automobielmanagement.nl

Waar wil BMW eigenlijk naartoe?

Is er wat loos bij BMW ? Die vraag dringt zich op nu er bij de Duitse autofabrikant wel erg lang radiostilte heerst, zeker als het om CEO Oliver Zipse of zijn rechterhand, de Nederlandse verkoopchef Pieter Nota, gaat. Hoewel BMW vrijdag na weken eindelijk weer eens een bericht, of beter gezegd twee, de lucht in heeft gestuurd is van Zipse nog altijd geen spoor te bekennen.

Achtergrond: Plug-in pleidooi van BMW

BMW heeft eindelijk, lang na de meeste andere autofabrikanten, laten weten dat er meer banen worden geschrapt. Nee, er vallen geen ontslagen, mensen zouden vrijwillig moeten vertrekken of voor vervroegd pensioen kunnen kiezen. Ook wordt de werkweek teruggebracht van 40 naar 38 uur en kunnen werknemers tot acht dagen extra vakantie opnemen met een daarmee overeenkomende loonsverlaging. In totaal gaan er 6.000 banen weg, hoewel dat cijfer niet in de officiële verklaring voorkomt. Daarbij zijn dan niet de 10.000 tijdelijke krachten geteld van wie het contract niet verlengd is of wordt. BMW telde eind vorig jaar 126.000 werknemers dus daarvan verdwijnt een procent of vijf.

Concurrentiekracht

BMW Groep spreekt niet over aanpassing van de productie aan de moeilijke marktsituatie, zoals veel andere bedrijven doen. Het gaat hier om ‘een pakket personeelsmaatregelen die de toekomstige concurrentiekracht van de onderneming in evenwicht brengen met de belangen van de werknemers.’ Die toelichting komt niet van Zipse maar van directeur personeelszaken Ilka Horstmeier: ‘’We blijven de dingen doen op de BMW-manier en oplossingen ontwikkelen in constructieve dialoog met de vertegenwoordigers van de werknemers. We zijn een pakket maatregelen overeengekomen die moeten helpen om de winstgevendheid op de korte termijn te verbeteren maar om ook onze capaciteit voor innovatie op de lange termijn te verzekeren.’’ BMW benadrukt daarbij dat er dit en volgend jaar 1.200 stagiaires worden gezocht en dat er ook niet wordt getornd aan de bedrijfsopleidingen.’ Overigens heeft BMW, zoals gemeld, ook de verlenging van het contract met VDL Nedcar in Born opgezegd. Dat betekent dat vanaf 2023, mogelijk eerder, geen BMW’s of Mini’s meer in Limburg gebouwd zullen worden.

Breuk met Mercedes

Maar er kwam vrijdag nog een bericht, dat wat is ondergesneeuwd in het banenverlies. BMW en Mercedes-Benz hebben een eind gemaakt aan hun samenwerking op het gebied van autonoom rijden waarmee ze pas vorig voorjaar waren begonnen. Dat hebben de autobedrijven ‘gezamenlijk en vriendschappelijk’ besloten. ‘’BMW en Mercedes-Benz konden geen gedetailleerde gesprekken tussen deskundigen houden en met leveranciers spreken totdat het contract vorig jaar was getekend. In deze gesprekken hebben beide partijen geconcludeerd dat, gezien de kosten die gepaard gaan met een gedeeld technologieplatform alsmede de huidige zakelijke en economische omstandigheden het niet het juiste moment is voor een succesvolle implementatie van de samenwerking,’’ luidt de ingewikkelde uitleg. BMW en Mercedes-Benz zullen zich vanaf nu richten op de eigen plannen waarbij ze niet uitsluiten nieuwe partners te zoeken. De samenwerking zou te zijner tijd weer opgepakt kunnen worden maar dat lijkt een soort goeddoener voor de buitenwereld.

Het is niet de eerste keer dat BMW en Mercedes-Benz een eerder met veel fanfare aangekondigde samenwerking terugdraaien. In december kondigden ze aan de eerder samengevoegde mobiliteitsdiensten te reorganiseren en vooral het autodelen via Share Now sterk in te krimpen. De ‘new mobility’ was eerst onderverdeeld in vijf takken maar dat zijn er nu nog maar drie: naast Share Now ook Park Now voor parkeren en Charge Now voor opladen. ‘’De aandeelhouders zetten nu koers naar de volgende fase van expansie waarop de focus ligt op winstgevende groei,’’ aldus destijds een verklaring die in feite toegeeft dat die groei tot dan toe geen winst opbracht.

De vraag is in de eerste plaats of de kennelijke breuk met Mercedes-Benz aan Zipse te danken of te wijten is. Zipse is pas sinds 16 augustus vorig jaar bestuursvoorzitter als opvolger van Harald Kruger die afzag van een nieuwe ambtstermijn. Hij is volledig ‘eigen kweek’, begonnen in 1991 als stagiaire en vervolgens via een reeks managementposities in een aantal landen opgeklommen tot de topbaan. Zipse lijkt geen bevlogen leider, zoals zijn collega Ola Källenius bij Daimler toch wel blijkt te zijn, maar dat kan een foute indruk zijn. Hij kreeg in ieder geval de samenwerking met Mercedes-Benz, en dus met Källenius, als erfenis mee. Om de één of andere reden botert het duidelijk niet tussen die twee.

Wat wil BMW?

In de komende maanden moet nu echter wel blijken wat Zipse eigenlijk wil. BMW Groep is duidelijk te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Alle drie automerken, BMW, zeker Rolls-Royce maar ook Mini, zijn niet aanwezig in het betaalbare segment laat staan bij stadsauto’s. Ook maakt de groep geen bestelwagens zoals Mercedes dus wel. BMW is ook sterk afhankelijk van de leasemarkt waar bedrijven nu bepaald niet staan te trappelen om hun bestaande vloot te vernieuwen. Misschien hoopt Zipse wel dat de fusie tussen Groupe PSA en FCA alsnog strandt vanwege Brusselse bezwaren. Dat zou immers voor BMW de deur openzetten voor een fusie met het Franse bedrijf dat qua productengamma, geografische spreiding en technologische inzet prima bij de Duitse groep zou aansluiten.