Aston Martin moet weer de hand ophouden

Aston Martin Lagonda heeft nog eens 152 miljoen pond (167 miljoen euro) opgehaald bij de aandeelhouders. Daarmee is het aandelenkapitaal met bijna 20 procent vergroot. De Britse autofabrikant is bovendien aan het onderhandelen over nog eens 55 miljoen euro aan handelsfinanciering. Het bedrijf gaat nog steeds gebukt onder een schuldenlast van 970 miljoen euro terwijl er per eind mei niet meer dan 270 miljoen euro in de kas zat.

In februari stopte de Canadese miljardair en F1 ondernemer Lawrence Stroll al zo’n 300 miljoen euro in Aston Martin Lagonda. Hij werd daarmee tegelijk ook bestuursvoorzitter. Eind mei werd bovendien Andy Palmer met onmiddellijke ingang aan de kant geschoven als CEO. Hij wordt opgevolgd door de van Mercedes-Benz AMG afkomstige Tobias Moers die echter pas op 1 augustus in functie treedt.

Optimistisch

Stroll blijft nog altijd optimistisch gestemd, blijkt uit de laatste update. Het Britse bedrijf boekt vooral vooruitgang bij haar belangrijkste doel: vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen door de te hoge voorraden bij de dealers terug te dringen. Inmiddels staan er 617 Aston Martins minder bij de dealers dan eind mei 2019. Dat maakt het mogelijk de exclusiviteit van het merk beter te garanderen en daarmee ook de verkoopprijzen in de hand te houden, benadrukt Stroll.

Opgeschaald

Verder is de fabriek in St Athan in Wales verder opgeschaald waardoor daar nu ook de productie van de DBX, de eerste SUV van Aston Martin, kon beginnen. Aston Martin blijft daarnaast de grootste aandacht besteden aan kostenbeheersing ‘in lijn met de lagere productie van sportwagens’. Personeel van (wegens corona) stopgezette productielijnen maakt gebruik van de Britse ww en zowel de kapitaalsinvesteringen als de uitgaven voor R&D zijn op een lager niveau gebracht.

Aston Martin moet weer de hand ophouden - Automobielmanagement.nl

Aston Martin moet weer de hand ophouden

Aston Martin Lagonda heeft nog eens 152 miljoen pond (167 miljoen euro) opgehaald bij de aandeelhouders. Daarmee is het aandelenkapitaal met bijna 20 procent vergroot. De Britse autofabrikant is bovendien aan het onderhandelen over nog eens 55 miljoen euro aan handelsfinanciering. Het bedrijf gaat nog steeds gebukt onder een schuldenlast van 970 miljoen euro terwijl er per eind mei niet meer dan 270 miljoen euro in de kas zat.

In februari stopte de Canadese miljardair en F1 ondernemer Lawrence Stroll al zo’n 300 miljoen euro in Aston Martin Lagonda. Hij werd daarmee tegelijk ook bestuursvoorzitter. Eind mei werd bovendien Andy Palmer met onmiddellijke ingang aan de kant geschoven als CEO. Hij wordt opgevolgd door de van Mercedes-Benz AMG afkomstige Tobias Moers die echter pas op 1 augustus in functie treedt.

Optimistisch

Stroll blijft nog altijd optimistisch gestemd, blijkt uit de laatste update. Het Britse bedrijf boekt vooral vooruitgang bij haar belangrijkste doel: vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen door de te hoge voorraden bij de dealers terug te dringen. Inmiddels staan er 617 Aston Martins minder bij de dealers dan eind mei 2019. Dat maakt het mogelijk de exclusiviteit van het merk beter te garanderen en daarmee ook de verkoopprijzen in de hand te houden, benadrukt Stroll.

Opgeschaald

Verder is de fabriek in St Athan in Wales verder opgeschaald waardoor daar nu ook de productie van de DBX, de eerste SUV van Aston Martin, kon beginnen. Aston Martin blijft daarnaast de grootste aandacht besteden aan kostenbeheersing ‘in lijn met de lagere productie van sportwagens’. Personeel van (wegens corona) stopgezette productielijnen maakt gebruik van de Britse ww en zowel de kapitaalsinvesteringen als de uitgaven voor R&D zijn op een lager niveau gebracht.