De Franse automarkt heeft over juni zelfs een klein plusje van 1,2 procent weten te noteren. Dat volgt echter wel op dalingen met meer dan 90 procent wegens de strikte coronabeperkingen. Over het eerste halfjaar zijn de autoverkopen in Frankrijk 38,6 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. Frankrijk doet het daarmee een stuk slechter dan ons land want hier bedraagt de daling 30 procent.

Occasions

De Franse occasionmarkt zit, net als die in Nederland, flink in de lift met in de afgelopen maand een sprong van 29 procent naar 595.942 verkochte auto’s. Wat bestelwagens tot 5,1 ton betreft lagen de verkopen 7,7 procent hoger dan in juni 2019. Over de eerste zes maanden komt dit segment daarmee 31 procent lager uit.

PSA/Renault

De twee grote Franse autogroepen komen over het eerste halfjaar vrijwel even slecht uit de bus, met een daling van 39,5 procent voor PSA en van 37,5 procent voor Renault. Binnen die groepen doen respectievelijk Opel en Dacia het een stuk slechter met dalingen van rond de 50 procent. Verder krijgt ook FCA, de mogelijke fusiepartner van PSA, een flinke klap met 60 procent lagere verkopen op de Franse markt.

Opmerkelijk detail: de Franse auto-organisatie CFFA vermeldt Volvo tegenwoordig onder de groepsnaam Geely terwijl Jaguar en Land Rover als Tata op de lijst staan.