Toyota is op de beurs nog ‘maar’ 206 miljard dollar waard. Het grootste autobedrijf ter wereld, de Volkswagen Groep, tikt momenteel 71,14 miljard euro ofwel bijna 80 miljard dollar aan. Ter vergelijking: Tesla liet vorig jaar 367.500 nieuwe auto’s van de band rollen terwijl dat er bij VW en haar dochtermerken 10,8 miljoen waren.

Meevallende productiecijfers

Het aandeel kreeg donderdag weer een ‘boost’ door alleszins meevallende productiecijfers. Tesla kon Tesla in het afgelopen kwartaal 90.650 nieuwe auto’s afleveren. Dat waren er zelfs nog 1.800 meer dan in Q1 en veel meer dan de rond 72.000 waar analisten gemiddeld rekening mee hadden gehouden. Er liepen 80.050 nieuwe exemplaren van de Model 3 en Model Y van de band, en 10.600 exemplaren van de Model S en Model X. Financieel gezien durft Elon Musk zelfs te voorspellen dat zijn bedrijf dit kwartaal break-even heeft gedraaid.

Controverse

Overigens is er weer een controverse ontstaan rond de topman en enkele van zijn mede-bestuurders. Pirc, een invloedrijke adviseur van institutionele beleggers, heeft de aandeelhouders van Tesla geadviseerd tegen de astronomische beloning te stemmen die Musk kan opstrijken. Musk kan alles bij elkaar in tien jaar tijd 55 miljard dollar vangen als Tesla aan een aantal criteria voldoet die nu grotendeels al gehaald worden. Maar Pirc vindt dat de autofabrikant – en bouwer van zonnepanelen – zich zo’n bedrag niet kan veroorloven.

Imago

Het bureau vindt daarnaast ook dat de vaak controversiële tweets van Musk het imago van het automerk te veel aantasten. Ook zijn uitgesproken kritiek op het coronabeleid in de VS en met name Californië valt niet goed. Maar aandeelhouders die de waarde van hun pakket alleen maar zien stijgen, zijn over het algemeen weinig geneigd de ‘reden’ voor die stijging weg te stemmen. De algemene vergadering waarop dit alles aan de orde komt, zou vorige week zondag worden gehouden maar is wegens corona uitgesteld tot september.