De sluiting past in de transformatie die Daimler de komende jaren door moet maken. De onderneming focust op elektrificatie van haar auto’s en op digitalisering van zowel die auto’s als de productieprocessen. Tegelijk is al een reeks maatregelen genomen om kosten te besparen en efficiënter te worden. Een belangrijke bijdrage moet daarbij komen van de aanpassing van de productiecapaciteit binnen het wereldwijde netwerk.

Geely

CEO Ola Källenius: “Dit heeft gevolgen voor de onderneming wereldwijd. Daarbij komt dat de gevolgen van de Covid-19 pandemie voor de economie nieuwe kaders schept in de markt. Tegen die achtergrond optimaliseren we ons productienetwerk. Dat is waarom we willen gaan praten over de verkoop van de fabriek in Hambach.’” Hambach zal voorlopig nog de huidige generatie elektrische Smart’s blijven bouwen maar de volgende generatie komt, zoals eerder gemeld, voor rekening van het Chinese Smart Automobile Co, een bedrijf dat Daimler heeft opgericht met Geely.

Volkswagen

Verder heeft Volkswagen definitief een streep gehaald door de bouw van een nieuwe autofabriek in Turkije. Het plan was al in de ijskast gezet vanwege de politieke situatie in Turkije maar door het inzakken van de wereldwijde autoverkopen door de coronacrisis is de extra capaciteit nu niet meer nodig. Volkswagen Groep heeft al 150 miljoen geïnvesteerd in het project dat alles bij elkaar een miljard euro zou gaan kosten. De fabriek zou de VW Passat en de Skoda Superb gaan bouwen maar die worden nu toegewezen aan Bratislava.