Goldbeck is weliswaar bescheiden maar niet klein. Het bedrijf draaide vorig jaar voor het eerst een omzet van drie miljard euro en biedt werk aan 7.500 vaste werknemers. Goldbeck bouwt in Duitsland zelf maar ook elders in Europa onder meer parkeergarages en distributiecentra. Ook heeft het kantoren voor bijvoorbeeld BMW gerealiseerd. Recent verwierf het bedrijf van het Chinese CATL de opdracht voor de ruwbouw van een fabriek voor batterijcellen voor EV’s in Erfurt, waarmee de naam in de auto-industrie verder werd gevestigd.
Silicon Valley
Dat Tesla op dit Duitse bedrijf is gekomen, vloeit mede voort uit het feit dat Goldbeck vorige zomer een eigen onderzoekscentrum heeft geopend in Silicon Valley. Een beperkt aantal medewerkers zoekt daar naar startups die digitalisering en bouwen met elkaar verbinden. Ook houden ze nauw contact met de Universiteit van Stanford waar een leerstoel voor digitaal bouwen bestaat. “Zo’n pioniershouding is iets wat die andere pionier, Elon Musk, altijd erg aantrekt,’’ zegt een Amerikaanse deskundige dan ook.