Tesla laat Duits familiebedrijf fabriek bij Berlijn bouwen

Tesla heeft de miljardenklus voor de bouw van haar Duitse fabriek bij Berlijn toegewezen aan het familiebedrijf Goldbeck. “We zijn trots dat we deel mogen uitmaken van het team dat de nieuwe Gigafactory voor Tesla in Brandenburg bouwt,’’ is alles wat directeur Jan-Hendrik Goldbeck kwijt wil. Meer mogen hij en zijn broer en mede-directeur Jőrg-Uwe niet over de prestige-opdracht naar buiten brengen, ook niet het bedrag dat met de opdracht gemoeid is.

Goldbeck is weliswaar bescheiden maar niet klein. Het bedrijf draaide vorig jaar voor het eerst een omzet van drie miljard euro en biedt werk aan 7.500 vaste werknemers. Goldbeck bouwt in Duitsland zelf maar ook elders in Europa onder meer parkeergarages en distributiecentra. Ook heeft het kantoren voor bijvoorbeeld BMW gerealiseerd. Recent verwierf het bedrijf van het Chinese CATL de opdracht voor de ruwbouw van een fabriek voor batterijcellen voor EV’s in Erfurt, waarmee de naam in de auto-industrie verder werd gevestigd.

Silicon Valley

Dat Tesla op dit Duitse bedrijf is gekomen, vloeit mede voort uit het feit dat Goldbeck vorige zomer een eigen onderzoekscentrum heeft geopend in Silicon Valley. Een beperkt aantal medewerkers zoekt daar naar startups die digitalisering en bouwen met elkaar verbinden. Ook houden ze nauw contact met de Universiteit van Stanford waar een leerstoel voor digitaal bouwen bestaat. “Zo’n pioniershouding is iets wat die andere pionier, Elon Musk, altijd erg aantrekt,’’ zegt een Amerikaanse deskundige dan ook.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla laat Duits familiebedrijf fabriek bij Berlijn bouwen - Automobielmanagement.nl

Tesla laat Duits familiebedrijf fabriek bij Berlijn bouwen

Tesla heeft de miljardenklus voor de bouw van haar Duitse fabriek bij Berlijn toegewezen aan het familiebedrijf Goldbeck. “We zijn trots dat we deel mogen uitmaken van het team dat de nieuwe Gigafactory voor Tesla in Brandenburg bouwt,’’ is alles wat directeur Jan-Hendrik Goldbeck kwijt wil. Meer mogen hij en zijn broer en mede-directeur Jőrg-Uwe niet over de prestige-opdracht naar buiten brengen, ook niet het bedrag dat met de opdracht gemoeid is.

Goldbeck is weliswaar bescheiden maar niet klein. Het bedrijf draaide vorig jaar voor het eerst een omzet van drie miljard euro en biedt werk aan 7.500 vaste werknemers. Goldbeck bouwt in Duitsland zelf maar ook elders in Europa onder meer parkeergarages en distributiecentra. Ook heeft het kantoren voor bijvoorbeeld BMW gerealiseerd. Recent verwierf het bedrijf van het Chinese CATL de opdracht voor de ruwbouw van een fabriek voor batterijcellen voor EV’s in Erfurt, waarmee de naam in de auto-industrie verder werd gevestigd.

Silicon Valley

Dat Tesla op dit Duitse bedrijf is gekomen, vloeit mede voort uit het feit dat Goldbeck vorige zomer een eigen onderzoekscentrum heeft geopend in Silicon Valley. Een beperkt aantal medewerkers zoekt daar naar startups die digitalisering en bouwen met elkaar verbinden. Ook houden ze nauw contact met de Universiteit van Stanford waar een leerstoel voor digitaal bouwen bestaat. “Zo’n pioniershouding is iets wat die andere pionier, Elon Musk, altijd erg aantrekt,’’ zegt een Amerikaanse deskundige dan ook.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding