Ratcliffe, die zijn miljarden heeft verdiend met chemiebedrijf Ineos, heeft vorige week de Grenadier aan de wereld laten zien. Daarbij is meegedeeld dat de eerste auto’s eind volgend jaar van de band zouden moeten lopen. Oorspronkelijk was het plan de Grenadier te bouwen in een nieuwe fabriek in Bridgend (Wales) of in Portugal, maar het plotseling door Daimler op de markt brengen van de Smart-fabriek in Frankrijk heeft dat plan op losse schroeven gezet. Ineos Automotive is gedetailleerde onderhandelingen aangegaan met Mercedes-Benz over de aankoop van de Hambach fabriek.” We hebben daarom het herstarten van de werkzaamheden in Wales en Portugal voorlopig geschorst.’’

In Hambach zou Ineos Automotive in één keer kunnen beschikken over een volledig uitgeruste autofabriek met 1.600 ervaren werknemers. Dat zou, naar valt aan te nemen, aanzienlijk minder kosten dan een volledig nieuwe fabriek uit de grond stampen. Bovendien kan Ratcliffe door de auto ergens in de EU te bouwen de opdoemende problemen rond Brexit voor Britse autofabrieken vermijden.