Brussel heeft meer tijd nodig voor fusie FCA/PSA

De Europese Commissie heeft meer tijd nodig voor het onderzoek naar de geplande fusie van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles FCA. Half juni deelde Brussel mee haar eindoordeel uiterlijk 22 oktober te zullen vellen maar dat wordt nu 13 november. Een reden voor de verdere vertraging is niet gegeven.

De Europese Commissie vreest dat het fusiebedrijf een te dominante positie krijgt op de markt voor bestelwagens tot 3,5 ton in een aantal Europese landen. Brussel heeft beide autobedrijven de kans geboden om oplossingen aan te dragen, bijvoorbeeld door het afstoten van fabrieken of markten, maar daar hebben die niet op willen reageren. De Commissie heeft daarop besloten het zware middel van een officieel onderzoek in te zetten.

Voorbereidingen

Ondanks de nieuwe vertraging gaan PSA en FCA onverminderd door met de voorbereidingen. “De coronacrisis heeft eens te meer de logica onderstreept van deze fusie die is gebaseerd op innovatie en synergie om in de voorhoede nieuwe technologieën te kunnen ontwikkelen,’’ stelde bestuursvoorzitter John Elkann van FCA onlangs tijdens de virtuele vergadering van aandeelhouders. “Ondanks de enorme problemen door de epidemie, kan ik bevestigen dat onze teams gestaag doorwerken om de fusie te realiseren waardoor we in het eerste kwartaal van volgend jaar een unieke onderneming kunnen worden.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Brussel heeft meer tijd nodig voor fusie FCA/PSA - Automobielmanagement.nl

Brussel heeft meer tijd nodig voor fusie FCA/PSA

De Europese Commissie heeft meer tijd nodig voor het onderzoek naar de geplande fusie van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles FCA. Half juni deelde Brussel mee haar eindoordeel uiterlijk 22 oktober te zullen vellen maar dat wordt nu 13 november. Een reden voor de verdere vertraging is niet gegeven.

De Europese Commissie vreest dat het fusiebedrijf een te dominante positie krijgt op de markt voor bestelwagens tot 3,5 ton in een aantal Europese landen. Brussel heeft beide autobedrijven de kans geboden om oplossingen aan te dragen, bijvoorbeeld door het afstoten van fabrieken of markten, maar daar hebben die niet op willen reageren. De Commissie heeft daarop besloten het zware middel van een officieel onderzoek in te zetten.

Voorbereidingen

Ondanks de nieuwe vertraging gaan PSA en FCA onverminderd door met de voorbereidingen. “De coronacrisis heeft eens te meer de logica onderstreept van deze fusie die is gebaseerd op innovatie en synergie om in de voorhoede nieuwe technologieën te kunnen ontwikkelen,’’ stelde bestuursvoorzitter John Elkann van FCA onlangs tijdens de virtuele vergadering van aandeelhouders. “Ondanks de enorme problemen door de epidemie, kan ik bevestigen dat onze teams gestaag doorwerken om de fusie te realiseren waardoor we in het eerste kwartaal van volgend jaar een unieke onderneming kunnen worden.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding