Stellantis stamt af van het Latijnse woord ‘stello’ dat zoveel betekent als ‘oplichten met sterren’. De naam zal alleen gebruikt worden voor het fusiebedrijf zelf als ‘corporate brand’, de verschillende automerken binnen de nieuwe groep houden hun bestaande naam en logo’s. Beide autobedrijven verwachten nog altijd dat hun fusie in het eerste kwartaal van 2021 bezegeld kan worden. Dat hangt echter wel af van goedkeuring door de betrokken autoriteiten, met name de Europese Commissie die een diepgaand onderzoek naar de fusie heeft ingesteld. Daarnaast zullen ook de aandeelhouders nog hun uiteindelijke zegen moeten geven.

Klap

PSA heeft tegelijkertijd meegedeeld dat er in de eerste jaarhelft 1.033.252 nieuwe auto’s zijn verkocht, dat is bijna 46 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De grootste klap doet zich voor bij Opel/Vauxhall dat met 266.118 exemplaren ruim 53 procent minder voertuigen aan de man wist te brengen. Bij de andere drie merken van de groep, Peugeot, Citroen en DS, komt de daling uit rond de 42 procent. In de maand juni gingen de verkopen van de PSA-merken in totaal nog altijd met 40 procent omlaag vergeleken met een jaar eerder. Opel/Vauxhall is daarbij ook nog steeds de ‘boosdoener’ want daar bleven de verkopen 53 procent onder het niveau van 2019.