BMW bestelt voor 2 miljard aan batterijcellen

BMW Groep gaat voor twee miljard euro aan batterijcellen afnemen van het Zweedse Northvolt. De cellen, die vanaf 2024 worden afgeleverd, komen uit de gigafabriek die Northvolt bouwt in Skellefteå in Noord-Zweden.

BMW werkt al sinds 2018 samen met Northvolt en heeft ook een financieel belang in dat bedrijf. Een doorslaggevende factor voor BMW om nu weer voor Northvolt te kiezen is het feit dat in Skellefteå 100 procent schone energie uit wind en waterkracht wordt gebruikt.

Milieubalans

CEO Oliver Zipse: “Om een doeltreffende bijdrage te leveren aan de klimaatbescherming willen we de overall milieubalans van onze producten verbeteren, van de gebruikte bronnen tot recycling. Dat geldt vooral voor de energie-intensieve productie van hoog-voltage batterijen voor elektrische auto’s. Daarom hebben we nu contractuele afspraken met onze fabrikanten dat ze alleen groene energie zullen gebruiken om de vijfde generatie batterijcellen te produceren.’’

Volkswagen

BMW heeft ook contracten met het Chinese CATL en met Samsung SDI uit Zuid-Korea. CATL gaat een deel van die batterijcellen leveren vanuit een fabriek die momenteel in aanbouw is in het Duitse Erfurt. Northvolt, een bedrijf van twee voormalige Tesla-managers, bouwt op haar beurt ook een batterijfabriek in het Duitse Salzgitter. Dat is een joint-venture met de Volkswagen Groep die net als BMW een aandelenpakket in Northvolt bezit.

BMW bestelt voor 2 miljard aan batterijcellen - Automobielmanagement.nl

BMW bestelt voor 2 miljard aan batterijcellen

BMW Groep gaat voor twee miljard euro aan batterijcellen afnemen van het Zweedse Northvolt. De cellen, die vanaf 2024 worden afgeleverd, komen uit de gigafabriek die Northvolt bouwt in Skellefteå in Noord-Zweden.

BMW werkt al sinds 2018 samen met Northvolt en heeft ook een financieel belang in dat bedrijf. Een doorslaggevende factor voor BMW om nu weer voor Northvolt te kiezen is het feit dat in Skellefteå 100 procent schone energie uit wind en waterkracht wordt gebruikt.

Milieubalans

CEO Oliver Zipse: “Om een doeltreffende bijdrage te leveren aan de klimaatbescherming willen we de overall milieubalans van onze producten verbeteren, van de gebruikte bronnen tot recycling. Dat geldt vooral voor de energie-intensieve productie van hoog-voltage batterijen voor elektrische auto’s. Daarom hebben we nu contractuele afspraken met onze fabrikanten dat ze alleen groene energie zullen gebruiken om de vijfde generatie batterijcellen te produceren.’’

Volkswagen

BMW heeft ook contracten met het Chinese CATL en met Samsung SDI uit Zuid-Korea. CATL gaat een deel van die batterijcellen leveren vanuit een fabriek die momenteel in aanbouw is in het Duitse Erfurt. Northvolt, een bedrijf van twee voormalige Tesla-managers, bouwt op haar beurt ook een batterijfabriek in het Duitse Salzgitter. Dat is een joint-venture met de Volkswagen Groep die net als BMW een aandelenpakket in Northvolt bezit.