Het brutoverlies (EBIT) van Daimler Group kwam volgens voorlopige berekeningen uit op 1,682 miljard euro terwijl analisten als ‘consensus’ op 2,069 miljard zaten. Het aangepaste verlies, dus zonder buitengewone posten, kwam uit op 708 miljard wat één miljard minder slecht was dan de ‘consensus’. Tot die buitengewone lasten behoort onder meer 687 miljoen voor het stroomlijnen van het wereldwijde productienetwerk en reduceren van de capaciteit in Hambach, Tuscaloosa en Aguascalientes. De vrije kasstroom uit industriële activiteiten bedroeg 685 miljoen terwijl gerekend was op ruim twee miljard euro negatief. Mercedes-Benz Cars & Vans zat op een brutoverlies van 1,125 miljard terwijl 1,400 miljard de ‘consensus’ was.

Complex

‘’Dit is een complex kwartaal geweest. We hebben proactieve besluiten genomen over de kosten en uitgaven en ons intens gefocused op management van het werkkapitaal. We waren vervolgens in staat om de kansen te grijpen die het marktherstel bood dankzij onze aansprekende productlijn. We hebben dit kwartaal ook belangrijke strategische partnerschappen aangekondigd in elektrificatie en voertuigsoftware die ons goed positioneren voor de toekomst. Er is echter meer te doen. Onze systematische inspanningen om het breakeven punt van de onderneming te verlagen door kostenbesparingen en aanpassingen van de capaciteit zullen door moeten gaan,’’ aldus bestuursvoorzitter Ola Källenius. Daimler zal de definitieve cijfers volgende week donderdag publiceren.