China is momenteel ook voor Volkswagen veruit de belangrijkste markt. Daar werden in de eerste zes maanden samen met de partnerbedrijven 1.590.800 nieuwe voertuigen verkocht waarmee China goed was voor ruim 40 procent van de wereldwijde afzet. De Chinese verkopen lagen echter nog altijd wel 17 procent onder het niveau van vorig jaar. Bovendien heeft VW in tegenstelling tot andere merken in juni nog geen positieve ontwikkeling laten zien in China want in die maand kwamen de verkopen weer 3,9 procent lager uit.

West-Europa blijft ook voor de Duitse fabrikant nog altijd het grootste zorgenkind. De verkopen liepen in het afgelopen half jaar met 37,5 procent terug naar 1.248.700. In Noord-Amerika kwam de daling uit op ruim een kwart naar 340.000 auto’s terwijl Zuid-Amerika met 190.400 exemplaren een daling van rond de 33 procent laat zien.

Merken

Wat merken betreft springt alleen Porsche er redelijk positief uit met een daling van 12 procent naar 117.000 stuks. In juni hield Porsche de schade beperkt tot een min van nog geen twee procent. Over het half jaar gezien moest Seat het meeste inleveren met 38,5 procent lagere verkopen, vermoedelijk vanwege de strikte lockdown die weken van kracht was in thuisland Spanje. Ook Skoda deed het slecht met 31,5 procent lagere verkopen. Bij het merk Volkswagen kwam de daling uit op 26,5 procent terwijl Audi het beter deed met 22 procent. Binnen de groep kreeg vooral de bestelwagentak Volkswagen Commercial Vehicles een klap want dat verkocht met 163.600 exemplaren 37 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2019.