De kwartaalomzet daalde met 29 procent naar bijna 30,2 miljard waarbij Europa het met een min van 34 procent nog wat slechter deed. In China kwam de omzet met 5,35 miljard euro echter al weer 15 procent hoger uit. Wereldwijd werden in deze drie maanden 541.833 voertuigen verkocht, dat is 34 procent minder dan een jaar eerder. Er werden 408.924 personenauto’s afgezet, een daling met 29 procent terwijl Mercedes-Benz bestelwagens met 71.876 exemplaren 35 procent minder verkocht. De zwaarste klap viel bij vrachtwagens en bussen met dalingen van resp. 54 en 63 procent.

Herstel

Topman Ola Källenius wijt de slechte resultaten grotendeels aan de coronapandemie. Hij herhaalt dat de eerste tekenen van herstel merkbaar zijn, met name bij Mercedes-Benz personenauto’s. Dat is vooral te danken aan China want in Europa wordt ook de rest van dit jaar nog een verdere krimp voorzien. Bij bestelwagens blijven de vooruitzichten door de economische recessie eveneens somber. Desalniettemin durft Källenius te voorspellen dat Daimler over heel 2020 winst zal kunnen melden.

Managers

De CEO hamert er daarbij eens te meer op dat Daimler nog veel meer in de kosten moet snijden. Dat betekent dat er volgens Duitse bronnen nu rond de 30.000 banen op de tocht staan, waaronder een groot aantal van managers. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat er de afgelopen twaalf maanden al 5.000 banen zijn verdwenen maar Daimler telt wereldwijd nog altijd 293.700 werknemers waarvan bijna 170.000 in Duitsland.

Rechtszaken

Het kwartaalbericht maakt verder opnieuw melding van de reeks aan rechtszaken, vervolgingen en onderzoeken die er nog tegen Daimler lopen. Een deel heeft betrekking op sjoemelen met dieselmotoren maar ook dreigen nog grote schadeclaims naar aanleiding van het Europese vrachtwagenkartel waarvoor Daimler eerder beboet is door de Europese Commissie. De met al die zaken gemoeide bedragen kunnen aanzienlijk oplopen en de winstgevendheid van Daimler verder onder druk zetten.