Tesla gaat in Duitsland toch batterijcellen produceren

Tesla gaat in Duitsland batterijcellen produceren voor de auto’s die in de nieuwe fabriek in Grünheide gebouwd gaan worden. Dat heeft CEO Elon Musk tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers meegedeeld. “Er komt een plaatselijke celproductie die aan de behoefte van de Berlijnse fabriek zal voldoen.’’

Tot nu toe ging het bij het project in de voorstad van Berlijn alleen om het bouwen van auto’s. Tesla heeft zelfs in een vorige maand ingediende herziene bouwaanvraag de batterijcelproductie nadrukkelijk geschrapt. Een woordvoerder heeft nu echter bevestigd dat Tesla inderdaad weer is begonnen met de planning voor batterijproductie. Waar dat precies gaat gebeuren is nog niet bekend maar aan te nemen valt dat dat in ieder geval in de onmiddellijke nabijheid van de Europese Giga Factory zal zijn. Tesla heeft daar in totaal 300 hectare terrein aangekocht wat ruim voldoende ruimte biedt voor extra fabriekshallen.

Volkswagen

Ook Volkswagen gaat de batterijcellen voor haar EV’s zelf produceren, in dit geval samen met de Zweedse partner Northvolt in een fabriek die in aanbouw is in Salzgitter. Met de eigen productie maken autofabrikanten zich minder afhankelijk van de grote Chinese en Zuid-Koreaanse spelers op de internationale markt voor batterijcellen. De coronapandemie heeft aangetoond dat zulke ketens met derde partijen maar al te gemakkelijk onderbroken kunnen worden. Om die reden proberen zowel de Duitse regering als de Europese Commissie ook de ‘eigen’ productie van batterijcellen voor EV’s waar mogelijk te stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla gaat in Duitsland toch batterijcellen produceren - Automobielmanagement.nl

Tesla gaat in Duitsland toch batterijcellen produceren

Tesla gaat in Duitsland batterijcellen produceren voor de auto’s die in de nieuwe fabriek in Grünheide gebouwd gaan worden. Dat heeft CEO Elon Musk tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers meegedeeld. “Er komt een plaatselijke celproductie die aan de behoefte van de Berlijnse fabriek zal voldoen.’’

Tot nu toe ging het bij het project in de voorstad van Berlijn alleen om het bouwen van auto’s. Tesla heeft zelfs in een vorige maand ingediende herziene bouwaanvraag de batterijcelproductie nadrukkelijk geschrapt. Een woordvoerder heeft nu echter bevestigd dat Tesla inderdaad weer is begonnen met de planning voor batterijproductie. Waar dat precies gaat gebeuren is nog niet bekend maar aan te nemen valt dat dat in ieder geval in de onmiddellijke nabijheid van de Europese Giga Factory zal zijn. Tesla heeft daar in totaal 300 hectare terrein aangekocht wat ruim voldoende ruimte biedt voor extra fabriekshallen.

Volkswagen

Ook Volkswagen gaat de batterijcellen voor haar EV’s zelf produceren, in dit geval samen met de Zweedse partner Northvolt in een fabriek die in aanbouw is in Salzgitter. Met de eigen productie maken autofabrikanten zich minder afhankelijk van de grote Chinese en Zuid-Koreaanse spelers op de internationale markt voor batterijcellen. De coronapandemie heeft aangetoond dat zulke ketens met derde partijen maar al te gemakkelijk onderbroken kunnen worden. Om die reden proberen zowel de Duitse regering als de Europese Commissie ook de ‘eigen’ productie van batterijcellen voor EV’s waar mogelijk te stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding