Megaverlies van bijna 7,4 miljard voor Renault

Group Renault heeft over de eerste jaarhelft een megaverlies geleden van 7,386 miljard euro. Dat kwam voor een groot deel door een ‘negatieve bijdrage’ van 4,8 miljard van partner Nissan dat zelf zwaar in het rood is beland. Operationeel leed Renault een verlies van twee miljard euro.

De omzet daalde met ruim een derde naar 18,4 miljard terwijl het aantal verkochte voertuigen eveneens een derde lager uitkwam op 1,26 miljoen.

Reserves

De Franse groep schat de kosten van de coronacrisis in dit halfjaar op 1,8 miljard euro. De voorraad aan nieuwe auto’s, inclusief die bij onafhankelijke dealers, daalde van 630.000 eind juni vorig jaar naar 547.000 nu. De autodivisie had een negatieve kasstroom van 6,375 miljard euro. Vooral door een door de staat gegarandeerde lening van vijf miljard tonen de reserves wel een flinke verbetering. Tegelijk is Renault er zeker van dat het de geplande 600 miljoen aan kostenbesparingen dit jaar zal kunnen halen. Anders dan concurrenten als de Volkswagen Groep of Daimler geeft Renault echter geen voorspelling voor heel 2020.

Niet het einde

Luca de Meo, de per 1 juli aangetreden CEO van Renault, noemt de situatie ‘zonder precedent maar tegelijk niet het einde’. “Samen met alle managementteams en de werknemers zijn we vast van plan om de situatie weer goed te maken door een strikte discipline die verder gaat dan alleen maar in de vaste kosten snijden. Voorbereiden voor de toekomst betekent ook onze ontwikkelingsstrategie uitbouwen en daar zijn we hard mee bezig. Ik heb alle vertrouwen in de mogelijkheid van de groep om te herstellen.”

Megaverlies van bijna 7,4 miljard voor Renault - Automobielmanagement.nl

Megaverlies van bijna 7,4 miljard voor Renault

Group Renault heeft over de eerste jaarhelft een megaverlies geleden van 7,386 miljard euro. Dat kwam voor een groot deel door een ‘negatieve bijdrage’ van 4,8 miljard van partner Nissan dat zelf zwaar in het rood is beland. Operationeel leed Renault een verlies van twee miljard euro.

De omzet daalde met ruim een derde naar 18,4 miljard terwijl het aantal verkochte voertuigen eveneens een derde lager uitkwam op 1,26 miljoen.

Reserves

De Franse groep schat de kosten van de coronacrisis in dit halfjaar op 1,8 miljard euro. De voorraad aan nieuwe auto’s, inclusief die bij onafhankelijke dealers, daalde van 630.000 eind juni vorig jaar naar 547.000 nu. De autodivisie had een negatieve kasstroom van 6,375 miljard euro. Vooral door een door de staat gegarandeerde lening van vijf miljard tonen de reserves wel een flinke verbetering. Tegelijk is Renault er zeker van dat het de geplande 600 miljoen aan kostenbesparingen dit jaar zal kunnen halen. Anders dan concurrenten als de Volkswagen Groep of Daimler geeft Renault echter geen voorspelling voor heel 2020.

Niet het einde

Luca de Meo, de per 1 juli aangetreden CEO van Renault, noemt de situatie ‘zonder precedent maar tegelijk niet het einde’. “Samen met alle managementteams en de werknemers zijn we vast van plan om de situatie weer goed te maken door een strikte discipline die verder gaat dan alleen maar in de vaste kosten snijden. Voorbereiden voor de toekomst betekent ook onze ontwikkelingsstrategie uitbouwen en daar zijn we hard mee bezig. Ik heb alle vertrouwen in de mogelijkheid van de groep om te herstellen.”