VW Groep en Toyota weer nek-aan-nek

De Volkswagen Groep en Toyota liggen weer eens nek-aan-nek in de race om de grootste autofabrikant ter wereld te zijn. In de eerste jaarhelft kwam Toyota volgens de eigen bedrijfscijfers uit op 3.926.633 nieuwe voertuigen. Dat was 28 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Toyota en Volkswagen in nek-aan-nek race

De Volkswagen Groep meldde een afzet van 3.893.100 voertuigen, een daling die met 27,4 procent in dezelfde orde van grootte ligt als bij de Japanse concurrent. Het verschil bedraagt over zes maanden gezien 33.533 automobielen, nog geen vol procent van het totaal. Volgens autosite Daily Kaban, die de stand altijd behoudt, kan dat makkelijk te maken hebben met afrondingsverschillen.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Opmerkelijk is verder het sterk achterblijven van de alliantie van Renault-Nissan-Mitsubishi die twee jaar geleden nog tijdelijk de kroon als grootste ter wereld kon claimen. De alliantie komt nu over zes maanden gezien met 3.157.244 auto’s bijna 38 procent lager uit, voor een deel door de sterke daling van de productie bij Nissan. Het gat met de koplopers is daarmee al ruim meer dan een half miljoen.

PSA/FCA

Dat Renault-Nissan-Mitsubishi wordt ingehaald door het fusiebedrijf van FCA en PSA lijkt echter onwaarschijnlijk. Groupe PSA heeft over de eerste jaarhelft net een miljoen auto’s verkocht, FCA maakt dat cijfer vrijdag bekend maar kwam over de eerste drie maanden uit op 818.000. Gecombineerd lijkt de drie miljoen grens dus voor dit halfjaar bij lange niet overschreden te worden.

VW Groep en Toyota weer nek-aan-nek - Automobielmanagement.nl

VW Groep en Toyota weer nek-aan-nek

De Volkswagen Groep en Toyota liggen weer eens nek-aan-nek in de race om de grootste autofabrikant ter wereld te zijn. In de eerste jaarhelft kwam Toyota volgens de eigen bedrijfscijfers uit op 3.926.633 nieuwe voertuigen. Dat was 28 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Toyota en Volkswagen in nek-aan-nek race

De Volkswagen Groep meldde een afzet van 3.893.100 voertuigen, een daling die met 27,4 procent in dezelfde orde van grootte ligt als bij de Japanse concurrent. Het verschil bedraagt over zes maanden gezien 33.533 automobielen, nog geen vol procent van het totaal. Volgens autosite Daily Kaban, die de stand altijd behoudt, kan dat makkelijk te maken hebben met afrondingsverschillen.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Opmerkelijk is verder het sterk achterblijven van de alliantie van Renault-Nissan-Mitsubishi die twee jaar geleden nog tijdelijk de kroon als grootste ter wereld kon claimen. De alliantie komt nu over zes maanden gezien met 3.157.244 auto’s bijna 38 procent lager uit, voor een deel door de sterke daling van de productie bij Nissan. Het gat met de koplopers is daarmee al ruim meer dan een half miljoen.

PSA/FCA

Dat Renault-Nissan-Mitsubishi wordt ingehaald door het fusiebedrijf van FCA en PSA lijkt echter onwaarschijnlijk. Groupe PSA heeft over de eerste jaarhelft net een miljoen auto’s verkocht, FCA maakt dat cijfer vrijdag bekend maar kwam over de eerste drie maanden uit op 818.000. Gecombineerd lijkt de drie miljoen grens dus voor dit halfjaar bij lange niet overschreden te worden.