In het eerste kwartaal was er al 1,7 miljard verlies geboekt. Eerder deelde fusiepartner Groupe PSA mee dat het over de eerste jaarhelft juist 595 miljoen euro winst had weten te draaien. CEO Carlos Tavares betuigde bij die gelegenheid eveneens zijn volle steun aan de fusie. ‘Het onderzoek door de Europese Commissie zal naar verwachting niet leiden tot vertraging van het tijdschema. FCA en PSA hebben ook een grote stap gezet naar de fusie met de aankondiging dat de nieuwe eenheid bekend zal staan als Stellantis’, laat FCA weten.

70 procent minder

Op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt kon FCA nog wel 39 miljoen euro winst realiseren maar in de regio Europa/Midden-Oosten/Afrika kwam 589 miljoen verlies uit de bus. In deze laatste regio verkocht het Amerikaans/Italiaanse bedrijf niet meer dan 129.000 auto’s, rond de 70 procent minder dan een jaar eerder. Wereldwijd verkocht FCA over drie maanden gezien 424.000 voertuigen, een daling met 63 procent vergeleken met een jaar eerder. De omzet tuimelde met 56 procent naar 11,7 miljard.

Waakzaam

“Ons tweede kwartaal toont dat de beslissende acties en buitengewone bijdragen van onze medewerkers FCA in staat hebben gesteld om de impact van de coronacrisis binnen de perken te houden. Terwijl we waakzaam blijven wat betreft de gezondheid en veiligheid van onze werknemers draaien onze fabrieken weer, verkopen de dealers weer in de showroom en online. We hebben de flexibiliteit en financiële kracht om onze plannen door te zetten,’’ aldus CEO Mike Manley. Hij geeft daarbij echter verder geen voorspelling voor de rest van 2020.