De Britse autofabrikant was dit kwartaal 1,22 miljard kwijt aan extra kosten voor fabriekssluitingen en andere coronamaatregelen. Uiteindelijk moest JLR het kwartaal afsluiten met een verlies van ruim 450 miljoen euro na over dezelfde periode een jaar geleden al 425 miljoen in het rood te zijn geëindigd.

Onbeduidend

Jaguar en Land Rover verkochten het afgelopen kwartaal niet meer dan 74.067 nieuwe auto’s, ruim 42 procent minder dan een jaar eerder. Op de belangrijke Britse thuismarkt werden zelfs 70 procent minder Jaguars en Range Rovers verkocht. In de Europese Unie – zonder Groot-Brittannië – zijn Jaguar en eigenlijk ook Land Rover nu beland bij de onbeduidende automerken. Volgens de opgave van autokoepel Acea werden er in de eerste helft van dit jaar in alle 27 EU-landen samen niet meer dan 8.705 nieuwe Jaguars verkocht wat een marktaandeel van 0,3 procent vertegenwoordigt. Land Rover deed het slechts lichtjes beter met 21.807 automobielen ofwel 0,5 procent van de totale Europese markt.

Toekomst

De aftredende topman Ralf Speth, die in september wordt vervangen door de bij Renault ontslagen Thierry Bolloré maar wel bestuursvoorzitter wordt, waarschuwt dat er weliswaar enig herstel in zicht is maar dat dat vermoedelijk niet voldoende is om in het lopende kwartaal weer in de zwarte cijfers te komen. “De fundamentele krachten van Jaguar Land Rover zijn in 2020 op de proef gesteld en we zullen die test het hoofd bieden om te slagen in de toekomst. Onze fantastische pijplijn van nieuwe, geavanceerde producten plaatst ons in de voorhoede van onze sector. We hebben een duidelijk plan, een uitstekend opgeleid en creatief team en ongeëvenaarde technische capaciteiten.’’