BMW verkocht in de afgelopen zes maanden 842.153 nieuwe auto’s, bijna 22 procent minder dan een jaar eerder. Mini zag de afzet met 31 procent dalen naar 118.862 auto’s terwijl Rolls-Royce met 1.560 automobielen bijna 38 procent minder verkocht. Wel konden BMW en Mini samen ruim drie procent meer elektrische auto’s verkopen. De motorentak BMW Motorrad kwam met 76.707 motoren en maxi-scooters bijna 18 procent lager uit.

Europa/China

Over de hele groep gezien werden in Europa met 372.754 exemplaren een derde minder voertuigen afgezet. Net als de meeste andere autofabrikanten zag ook BMW de verkopen in China de laatste maanden weer duidelijk aantrekken waardoor de daling over het halfjaar daar beperkt bleef tot zes procent. Bij dat alles tekent de groep aan dat een gunstige productmix en hogere verkoopprijzen van nieuwe modellen de daling van het volume financieel gezien nog enigszins kon compenseren.

Marge

Voor heel 2020 verwacht BMW Groep dat de verkopen op alle belangrijke markten aanzienlijk lager uit zullen komen dan vorig jaar. Daarbij is nog geen rekening gehouden met een eventuele langdurige recessie door de coronacrisis of de negatieve gevolgen van een tweede golf aan besmettingen. De autogroep verwacht dat de marge in de autodivisie tussen de nul en drie procent uit kan komen. Daarnaast zal het aantal werknemers door eerder aangekondigde maatregelen aan het eind van het jaar licht lager liggen dan twaalf maanden eerder.