Dit blijkt uit een enquête van de Britse autosite Carwow onder zo’n duizend van haar gebruikers in Groot-Brittannië, Duitsland en Spanje. CEO James Hind: “Consumenten zijn nog meer overgestapt op online kopen door de pandemie. Wat nog bewezen moet worden is of de trend doorzet maar ons onderzoek geeft sterk aan dat online kopen van een auto nu de nieuwe norm is. Wat we echter wel zien is een behoefte om het aankoopproces te ondersteunen met een breder aanbod aan remote diensten. Het aanbieden van end-to-end digitaal aankopen wordt nu algemeen verwacht terwijl de vraag groeit naar tools die het makkelijker maken voor de koper om te beslissen, zoals virtuele rondleidingen of proefritten van huis uit.’’

Waardering

Ruim de helft van de Britse ondervraagden stelt dat ze voortaan een auto grotendeels online gaan kopen. In Spanje geldt dat voor 45 procent, in Duitsland zakt dat naar 38 procent. Eén op de twee Duitse ondervraagden is bij een recente aankoop ook in de showroom geweest, velen zelfs meerdere keren. In de meeste gevallen gebeurde dat om een proefrit te maken. Voor Britten geldt dat echter aanzienlijk minder. De ondervraagden hebben daarbij wel de grootste waardering voor de inzet van dealers om niet alleen de digitale diensten uit te breiden maar ook hun bedrijf en een bezoek daaraan veilig te houden. “Daar geeft men echt applaus voor,’’ zegt Hind.