Carlos Tavares kan zijn zegetocht bij Groupe PSA voortzetten ‘na zes jaar intensief werken’. Tavares kon melden dat zijn bedrijf het eerste halfjaar heeft afgesloten met een mooie winst van 595 miljoen euro. Weliswaar een goede 1,2 miljard euro minder dan een jaar eerder maar toch een positief cijfer. Tavares durft voor de tweede jaarhelft dan ook te mikken op ‘een solide opleving’.

Volvo

Collega Håkan Samuelsson van Volvo Cars is, ondanks een operationeel verlies van 96 miljoen, zelfs nog optimistischer: “De daling die we in de eerste jaarhelft hebben gezien was een tijdelijke. We verwachten een sterk herstel in de tweede helft van het jaar. De pandemie heeft ons vertrouwen versterkt dat onze strategische ambities de juiste zijn en dat een versnelde transformatie van onze business zal leiden tot groei op de lange termijn.“ De Zweed lijkt al snel gelijk te krijgen want Volvo Cars kon in de maand juli al weer 14,2 procent meer auto’s verkopen dan een jaar eerder.

Volkswagen

Ook financieel directeur Frank Witter van Volkswagen Groep zet een optimistische toon: “Gezien de positieve trend van de laatste paar weken en de lancering van een groot aantal aantrekkelijke modellen zijn we voorzichtig optimistisch voor de tweede jaarhelft.’’ Dat de Duitse autogroep over de eerste jaarhelft een verlies van 1,4 miljard euro in de boeken moest zetten – vergeleken met 9,6 miljard winst een jaar eerder – lijkt de steeds meer als tweede man optredende Witter niet van zijn stuk te brengen.

Toyota

Toyota, naar alle waarschijnlijkheid dit jaar weer de grootste autofabrikant ter wereld vóór de VW Groep, kwam over het tweede kwartaal uit op omgerekend 111 miljoen euro winst. Een schijntje vergeleken bij de 5,9 miljard positief vorig jaar maar toch zwarte cijfers. Topman Akio Toyoda verwacht weliswaar dit jaar twintig procent minder auto’s te verkopen maar gaat er toch vanuit over het lopende boekjaar – tot 31 maart 2021 – liefst vier miljard dollar operationele winst te kunnen draaien.

Hyundai

Ook Hyundai kon samen met zustermerk Kia een kwartaalwinst noteren en wel van 425 miljoen euro. Hier is de grote baas, Kim Sang-hyun, echter een stuk pessimistischer met de verwachting dat de internationale automarkt op zijn vroegst in 2023 weer het niveau van 2019 zal kunnen bereiken: “We verwachten dat de vraag vanaf het derde kwartaal dit jaar wel wat zal aantrekken maar de economische recessie door Covid-19 en de onzekerheden rond het weer oplaaien daarvan houden de markt onder druk.’’

Renault

De kersverse CEO van Group Renault Luca de Meo hield zich liever op de vlakte, begrijpelijk gezien het recordverlies van liefst 7,4 miljard euro. Dat kwam weliswaar vooral door een ‘negatieve bijdrage’ van 4,8 miljard van alliantiepartner Nissan maar dan blijft nog een verlies van 2,6 miljard over. De Meo: “Hoewel de situatie zonder precedent is, is het niet het einde. Ik heb alle vertrouwen in de capaciteit van de groep om er weer bovenop te komen.’’

Mercedes-Benz

Ola Källenius, de Zweed die aan de top staat bij Daimler, is ook voorzichtig. Hij meldt ‘de eerste tekenen van een herstel bij de verkopen, met name bij Mercedes-Benz personenauto’s waar we een sterke vraag ervaren naar de top-end en de elektrische modellen’. Maar voor de nabije toekomst blijft Daimler toch ‘vastbesloten om de kostenbasis te verbeteren’. Källenius meldde overigens half juli dat Daimler over het tweede kwartaal een nettoverlies had geleden van 1,9 miljard ‘wat ver boven de verwachtingen van de analisten is’. Een uitroep die je eigenlijk vrijwel nooit hoort van grote, internationale beursgenoteerde ondernemingen.