Chinese automarkt pakt groei weer op

In China zijn in de afgelopen maand juli 1,63 miljoen nieuwe auto’s aan particulieren verkocht. Dat is 7,9 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. De Chinese autoverkopen zaten sinds maart in een stijgende lijn maar zakten in juni opeens weer 6,5 procent in. De markt heeft de opgaande trend nu echter duidelijk weer opgepakt, aldus de China Association of Automobile Manufacturers CAAM. 

China verbiedt 533 automodellen

De ‘groothandel’ in auto’s nam met 8,5 procent toe naar 1,67 miljoen stuks. Dat toont volgens de  organisatie aan dat de dealers weer zoveel vertrouwen hebben dat ze auto’s in voorraad willen nemen. CAAM deelde verder mee dat er 98.000 ‘nieuwe energie’ auto’s werden verkocht, 19 procent meer dan in juli 2019. Daaronder waren ruim 11.000 Tesla Model 3 uit de Gigafactory III die Tesla begin dit jaar in gebruik heeft genomen in Shanghai. 

BYD, dat ook werkt aan een opmars met personenauto’s in Europa, bleef in dit segment nog nummer één met 14.000 verkochte EV’s. Een andere redelijk nieuwe speler op de markt, NIO, kon 3.533 nieuwe elektrische auto’s aan Chinese kopers afleveren. CAAM voorspelt dat er in totaal dit jaar 1,1 miljoen nieuwe EV’s verkocht kunnen worden waarvan dan rond de 100.000 Tesla’s. Dat is echter wel minder dan de 1,21 miljoen in 2019, wat vooral komt door het sterk terugdraaien van de aankoopsubsidies op elektrische auto’s.

Chinese automarkt pakt groei weer op - Automobielmanagement.nl

Chinese automarkt pakt groei weer op

In China zijn in de afgelopen maand juli 1,63 miljoen nieuwe auto’s aan particulieren verkocht. Dat is 7,9 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. De Chinese autoverkopen zaten sinds maart in een stijgende lijn maar zakten in juni opeens weer 6,5 procent in. De markt heeft de opgaande trend nu echter duidelijk weer opgepakt, aldus de China Association of Automobile Manufacturers CAAM. 

China verbiedt 533 automodellen

De ‘groothandel’ in auto’s nam met 8,5 procent toe naar 1,67 miljoen stuks. Dat toont volgens de  organisatie aan dat de dealers weer zoveel vertrouwen hebben dat ze auto’s in voorraad willen nemen. CAAM deelde verder mee dat er 98.000 ‘nieuwe energie’ auto’s werden verkocht, 19 procent meer dan in juli 2019. Daaronder waren ruim 11.000 Tesla Model 3 uit de Gigafactory III die Tesla begin dit jaar in gebruik heeft genomen in Shanghai. 

BYD, dat ook werkt aan een opmars met personenauto’s in Europa, bleef in dit segment nog nummer één met 14.000 verkochte EV’s. Een andere redelijk nieuwe speler op de markt, NIO, kon 3.533 nieuwe elektrische auto’s aan Chinese kopers afleveren. CAAM voorspelt dat er in totaal dit jaar 1,1 miljoen nieuwe EV’s verkocht kunnen worden waarvan dan rond de 100.000 Tesla’s. Dat is echter wel minder dan de 1,21 miljoen in 2019, wat vooral komt door het sterk terugdraaien van de aankoopsubsidies op elektrische auto’s.