Dat heeft de leiding van Ford of Europe uitgelegd tijdens een presentatie bij de J.P.Morgan Autoconference 2020. Ford concentreert zich in Europa nog op drie segmenten. In de eerste plaats bestelwagens waar het met een aandeel van 14,5 procent ook marktleider is. Ford heeft op dit gebied, zoals bekend, een vergaande samenwerking gesloten met Volkswagen. Daarnaast worden er in beperkte mate personenauto’s gebouwd en op de markt gebracht. Elk model heeft daarbij ook een elektrische versie. Het hoofdkantoor van die personenauto-divisie is gevestigd in Keulen.

Elektrische Mustang

Daarnaast ziet Ford interessante mogelijkheden bij de invoer van in de VS gebouwde speciale modellen. Ook dat wordt georganiseerd vanuit Keulen. Ford wil die invoerstroom tot 2024 jaarlijks zien te verdubbelen. In de eerste helft van dit jaar werden er in Europa al 3.331 uit Michigan afkomstige Mustangs verkocht, ruim 1.000 meer dan een jaar eerder. Volgend jaar zal ook de all-electric Mustang Mach-E voor Europese klanten beschikbaar zijn. Ford profiteert daarbij ook nog eens van een onverwacht douceurtje: door de kracht van de euro tegenover de dollar leveren die auto’s een stuk meer op dan oorspronkelijk werd berekend.