In Duitse auto-industrie staan 100.000 banen op de tocht

In de Duitse auto-industrie kunnen tot 100.000 banen verdwijnen. Dat verwacht de bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhoffer.

Volgens hem zal de vraag naar nieuwe auto’s dit jaar in Europa en Amerika scherp dalen. De Europese autofabrieken zullen daarom dit jaar ook twaalf miljoen auto’s minder produceren dan in 2019. ‘’Daarmee ontstaat een overcapaciteit voor zeven miljoen auto’s. Dat deze extra kosten langere tijd meegesleept zullen worden, is hoogst onwaarschijnlijk, want langere perioden met verlies kan men zich in de zwaar concurrerende automarkt van vandaag de dag niet permitteren.’’

Dudenhoffer wijst daarnaast op de ‘verborgen verschillen’ in de prestaties bij de grote autofabrikanten. Zowel Volkswagen als Toyota, de twee grootste autobedrijven ter wereld, hebben de afzet in het eerste halfjaar met zo’n 28 procent zien dalen. Maar terwijl Volkswagen per auto 415 euro verlies leed, zag Toyota kans 533 euro/auto winst te draaien. PSA, na de Volkswagen Groep nummer twee in Europa, kwam zelfs op 707 euro/auto winst uit om maar niet te spreken van Tesla dat bijna 3.000 euro winst per auto maakt.

Tijd dringt

“Dat laat zien dat er in het Volkswagen concern sterkere aanpassingen nodig zijn,’’ denkt Dudenhoffer. De Duitse auto-expert vindt dat de tijd dringt. ‘’Volkswagen heeft de laatste maanden steeds sterker geprofiteerd van de redelijk goede gang van zaken in China terwijl PSA Groupe daar nauwelijks aanwezig is. Bovendien worden de schaalvoordelen binnen de Volkswagen Groep minder belangrijk als PSA de fusie met Fiat Chrysler Automobiles rond heeft.’’

In Duitse auto-industrie staan 100.000 banen op de tocht - Automobielmanagement.nl

In Duitse auto-industrie staan 100.000 banen op de tocht

In de Duitse auto-industrie kunnen tot 100.000 banen verdwijnen. Dat verwacht de bekende Duitse autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhoffer.

Volgens hem zal de vraag naar nieuwe auto’s dit jaar in Europa en Amerika scherp dalen. De Europese autofabrieken zullen daarom dit jaar ook twaalf miljoen auto’s minder produceren dan in 2019. ‘’Daarmee ontstaat een overcapaciteit voor zeven miljoen auto’s. Dat deze extra kosten langere tijd meegesleept zullen worden, is hoogst onwaarschijnlijk, want langere perioden met verlies kan men zich in de zwaar concurrerende automarkt van vandaag de dag niet permitteren.’’

Dudenhoffer wijst daarnaast op de ‘verborgen verschillen’ in de prestaties bij de grote autofabrikanten. Zowel Volkswagen als Toyota, de twee grootste autobedrijven ter wereld, hebben de afzet in het eerste halfjaar met zo’n 28 procent zien dalen. Maar terwijl Volkswagen per auto 415 euro verlies leed, zag Toyota kans 533 euro/auto winst te draaien. PSA, na de Volkswagen Groep nummer twee in Europa, kwam zelfs op 707 euro/auto winst uit om maar niet te spreken van Tesla dat bijna 3.000 euro winst per auto maakt.

Tijd dringt

“Dat laat zien dat er in het Volkswagen concern sterkere aanpassingen nodig zijn,’’ denkt Dudenhoffer. De Duitse auto-expert vindt dat de tijd dringt. ‘’Volkswagen heeft de laatste maanden steeds sterker geprofiteerd van de redelijk goede gang van zaken in China terwijl PSA Groupe daar nauwelijks aanwezig is. Bovendien worden de schaalvoordelen binnen de Volkswagen Groep minder belangrijk als PSA de fusie met Fiat Chrysler Automobiles rond heeft.’’