Britten willen stap verder met automatisch rijden

Het Britse ministerie van transport wil vanaf volgend jaar rijden met Automated Lane Keeping Systems (ALKS) technologie toestaan. Auto’s kunnen dan over grotere afstand volledig automatisch rijden met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. 

Het ministerie vraagt alle betrokkenen om hun ideeën en visie over het rijden met ALKS op de openbare weg te delen. Daarbij gaat het zowel om de rol die de ‘bestuurder’ nog zou moeten spelen als de eisen die aan het systeem zelf en de wegomgeving gesteld moeten worden. Eén van de vragen is ook of dat rijden met ALKS gezien moet worden als ‘automatisch rijden’ of toch op een andere manier aangeduid moet worden. Bij automatisch rijden zou de autofabrikant of leverancier van de technologie in principe verantwoordelijk gesteld kunnen worden als er iets fout gaat, legt het ministerie uit. Als die inspraakronde klaar is, komt de regering met een wetsvoorstel. 

Staatssecretaris Rachel Maclean: ‘’Automatisch technologie kan rijden veiliger, soepeler en gemakkelijker maken voor automobilisten. Groot-Brittannië zou het eerste land moeten zijn waar we die voordelen zien zodat we fabrikanten kunnen aantrekken of nieuwe technologieën te ontwikkelen en te testen.’’

Britten willen stap verder met automatisch rijden - Automobielmanagement.nl

Britten willen stap verder met automatisch rijden

Het Britse ministerie van transport wil vanaf volgend jaar rijden met Automated Lane Keeping Systems (ALKS) technologie toestaan. Auto’s kunnen dan over grotere afstand volledig automatisch rijden met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. 

Het ministerie vraagt alle betrokkenen om hun ideeën en visie over het rijden met ALKS op de openbare weg te delen. Daarbij gaat het zowel om de rol die de ‘bestuurder’ nog zou moeten spelen als de eisen die aan het systeem zelf en de wegomgeving gesteld moeten worden. Eén van de vragen is ook of dat rijden met ALKS gezien moet worden als ‘automatisch rijden’ of toch op een andere manier aangeduid moet worden. Bij automatisch rijden zou de autofabrikant of leverancier van de technologie in principe verantwoordelijk gesteld kunnen worden als er iets fout gaat, legt het ministerie uit. Als die inspraakronde klaar is, komt de regering met een wetsvoorstel. 

Staatssecretaris Rachel Maclean: ‘’Automatisch technologie kan rijden veiliger, soepeler en gemakkelijker maken voor automobilisten. Groot-Brittannië zou het eerste land moeten zijn waar we die voordelen zien zodat we fabrikanten kunnen aantrekken of nieuwe technologieën te ontwikkelen en te testen.’’