De bouw van de enorme Tesla-fabriek in een bosgebied in de Berlijnse voorstad verloopt ongekend snel. “Het is een onvoorstelbaar tempo daar,’’ tweette Musk vorig maand al. Inmiddels zijn de eerste fabriekshallen al verrezen en wordt er ook hard gewerkt aan de verdere infrastructuur. Het bouwproces wordt aanzienlijk versneld doordat de aannemer het hele complex met voorgefabriceerde elementen laat uitvoeren. Om tegenwicht te bieden tegen gerezen milieubezwaren heeft Tesla de bouwkundige structuur zo laten aanpassen dat er geen 15.000 lange heipalen nodig zijn maar slechts 1.600 zodat het grondwater minder bedreigd wordt.

Vergunning nog niet rond

Tesla neemt nog wel steeds een flink risico want vanwege die ingediende bezwaren is de uiteindelijke vergunning nog niet verleend. Als alles goed gaat, hoopt de landsregering van Brandenburg dat in november te regelen. Als dat ook voor elkaar is dan denkt Tesla het hele complex volgend jaar zomer, dat is in net een jaar tijd, productieklaar te hebben.

De toch al indrukwekkende bouwtijd van de Chinese Gigafactory in Shanghai zou daarmee opnieuw zijn verbeterd. Bareiß: “Tesla kan daarmee niet alleen de Duitse automarkt door elkaar schudden maar ook het hele vergunningenproces voor industriële projecten in de Duitsland revolutionaliseren.’’